Budują drogi ze... zużytych opon
2021-05-27, 14:05 | aktualizacja 2021-05-27, 18:05
Nawierzchnie drogowe mogą powstawać ze zużytych opon. Robi się tak w wielu krajach, ale w Polsce, jak dotąd, bardzo rzadko. Branża oponiarska chce to zmienić. Na czym polega ta technologia i gdzie może znaleźć swoje zastosowanie?
Branża oponiarska chce apelować o szersze wykorzystanie starych, zużytych opon. Jak mówią jej przedstawiciele, wykorzystanie technologii poprawi stan bezpieczeństwa na drogach i przyczyni się do większej dbałości o środowisko.
Posłuchaj
Recykling opon
Jak przekonują entuzjaści pomysłu, zużyte opony wcale nie muszą trafiać do utylizacji. – Stare ogumienie trafia do firm recyklingowych. Tam rozdrabiane jest na gumowy proszek i przekazywane do wykonawców dróg. Ci w zależności od obranej technologii, łączą go z asfaltem na mokro lub na sucho. Poza tym elementem droga budowana jest w taki sam sposób, jak w przypadku zwykłej nawierzchni asfaltowej – wyjaśniał Piotr Sarnecki, szef Polskiego Związku Oponiarskiego.
Krakowski odcinek S7: innowacyjna droga ze zużytych opon / MarketNews24
Jakość nawierzchni
Jak się okazuje, nawierzchnię wykonaną z domieszką gumy ze strych opon, cechuje znacznie lepsza przyczepność i krótsza droga hamowania. – Co więcej, pozwala także uzyskać znaczne obniżenia hałasu. Szacuje się, że w zależności od procentowego dodatku gumy do asfaltu, zysk wynosi od 2 do 9 decybeli. To olbrzymia poprawa dla okolicznych mieszkańców – dodał Sarnecki.

Technologia
Drogi powstałe z takiej nawierzchni to nie nowość. – To przetestowana technologia. Część wschodniej obwodnicy Krakowa jest wykonana w ten sposób. Kolejne kraje uruchamiają program budowy dróg ze zużytych opon – podkreślił.
Dlaczego tak łatwo dostępny materiał, jakim są zużyte opony, nie jest więc zbyt często wykorzystywany w budowie nowych inwestycji drogowych? – Stawiamy na jakość i właściwości użytkowe. Zależy nam, by drogi były bezpieczne i jak najdłużej służyły kierowcom. Z ich punktu widzenia, nie ma znaczenia czy nawierzchnia wykonana została z betonu, czy asfaltu. Kierowcy chcą mieć drogę łączącą dwa punkty, bezpieczną, szeroką i odśnieżoną zimą. Uznaliśmy, że nie ma potrzeby, by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sterowała rynkiem i ograniczała sektor betonowy czy asfaltowy. To rynek ma decydować, poprzez wybór rozwiązań, innowacji i technologii – uzasadnił Szymon Piechowiak z GDDKiA.
Jak wykorzystuje się ZUŻYTE OPONY? - Fabryki w Polsce / Fabryki w Polsce
Jak deklaruje branża oponiarska, ze zużywanych w Polsce opon można by otrzymać ponad tysiąc kilometrów nawierzchni drogowej rocznie.
***
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Łodej
Autor materiału reporterskiego: Jakub Witkowski
Data emisji: 27.05.2021
Godzina emisji: 14.21
zch