Dzień Dojazdu Rowerem do Pracy w radiowej Trójce
2021-05-21, 08:05 | aktualizacja 2021-05-21, 17:05
Dziś w kalendarzu Dzień Dojazdu Rowerem do Pracy. Za zmianę stylu życia i przesiadkę na dwa kółka pracodawcy coraz częściej oferują benefity. Prowadzone w Polsce kampanie rowerowe przynoszą widoczne efekty. Jak podają badania, już co ósmy Polak wybiera rower jako środek dojazdu do biura. Okazuje się, że inicjatywa sprawdza się także w mniejszych ośrodkach, a nie tylko w dużych miastach. Do zmiany stylu życia nie potrzeba wiele, o czym przekonywał także redaktor radiowej Trójki, Henryk Sytner, propagator kolarstwa.
Już co ósmy Polak dojeżdża do pracy rowerem. To wzrost aż o piętnaście procent w stosunku do lat ubiegłych. Na wynik przekłada się sytuacja pandemiczna i chęć unikania transportu zbiorowego, propagowanie zdrowego stylu życia, jak również przychylność coraz większej grupy pracodawców. Wielu z nich prowadzi w swoich firmach kampanie zachęcające do poruszania się na jednośladach, nagradzając takie postawy systemem bonusów.
Posłuchaj
Do pracy rowerem
– "Pracodawca Przyjazny Rowerzystom Certyfikacja" to inicjatywa, która skupia większość krajów europejskich. Są to działania na rzecz promocji infrastruktury w zakresie udogodnień dla pracowników w dojeździe do pracy – wyjaśnił Rafał Gazik, sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej.
– Pierwsza rzecz to platformy kafeteryjne, które obecnie ma już większość globalnych firm i coraz więcej mniejszych przedsiębiorstw. Pracownikom przydzielane są punkty za aktywność. Zebrane w ten sposób środki mogą oni wykorzystać na zakup książek, karnetów na siłownię lub na usługi świadczone przez serwisy rowerowe – wyjaśniał Paweł Raja z jednego z serwisów rowerowych.
Rowerem do pracy - praktyczne porady / BikeWorld.pl
Udogodnienia dla cyklistów
Co na temat udogodnień sądzą sami zainteresowani? – Fajnie byłoby, gdyby w firmie było miejsce, w którym można bezpiecznie zostawić rower. Jeszcze lepiej, gdyby udało się też wygospodarować miejsce, w którym można by spokojnie się przebrać i wziąć prysznic – usłyszeliśmy od jednego z pracowników, który drogę do pracy pokonuje rowerem.
– Cały czas Polska jest oceniana jako kraj na niskim poziomie "rowerownictwa". Dzieje się tak nawet pomimo tego, że samorządy, szczególnie dużych miast, widzą te potrzeby i starają się na nie reagować. W większości miast dostępna jest już funkcja oficera rowerowego lub pełnomocnika do spraw rowerownictwa – zauważył Rafał Gazik.
Infrastruktura
– W mieście pojawia się coraz więcej działań. W zorganizowanym przez nas konkursie "Rowerem do pracy" uczestniczy wiele firm. Ostatnio do udziału włączyła się także policja, straż pożarna, urząd skarbowy oraz sąd rejonowy. Cieszymy się, że coraz więcej instytucji chce angażować się w zmianę przestrzeni na lepszą – dodał Grzegorz Pawlikowski, oficer rowerowy w Tczewie.
Posłuchaj
Rejonów, w których bez przeszkód można poruszać się rowerem, nie brakuje. Infrastruktura rowerowa rozwija się nawet w mniejszych ośrodkach, czego przykładem jest m.in. Nałęczów. W mieście pojawił się nowoczesny systemy rowerowy, z którego mogą korzystać zarówno mieszkańcy, jak i przyjezdni.
– W tej chwili zarejestrowanych jest kilkadziesiąt osób. W ofercie mamy rowery turystyczne, klasyczne oraz kargo, przystosowane do przewożenia po parku dzieci. Niedługo odbierzemy kolejne ciągi pieszo-rowerowe, po których użytkownicy systemu będą mogli się bezpiecznie poruszać. To działanie wynikowe – mówił Wiesław Pardyka, burmistrz Nałęczowa.
Nowoczesny sprzęt to rowery czwartej generacji. Co to oznacza? – To rowery, które nie wymuszają wpinania ich w specjalne stojaki. Ponadto każdy pojazd został wyposażony w geolokalizację. Miejsca, w których można odstawić rower, zostały szczegółowo oznaczone na mapie dostępnej w aplikacji. Teoretycznie możemy zostawić pojazd w każdym miejscu. Generuje to jednak wyższe koszty użytkowania – dodał.
Posłuchaj
Wybierz rower
Czy to codzienny dojazd do pracy, czy jedynie rekreacja, warto wybrać rower i zażyć ruchu na świeżym powietrzu. Zachęcał do tego Henryk Sytner, dziennikarz Trójki, propagator kolarstwa. – Na rowerze ważna jest pozycja. Trzeba obrać taką, żeby się nie męczyć. Kolarze są bardzo pochyleni, bo chodzi o prędkość. W codziennym życiu warto przyjąć taką, która da nam przyjemność z jazdy – mówił redaktor Henryk Sytner.
– Ważny jest również strój. Kiedyś spodenki kolarskie miały wszytą irchę, która ułatwiała jazdę. Teraz są to materiały irchopodobne. Dobrze mieć spodenki kolarskie, by na długim dystansie nic nie dokuczało. Są one tak obcisłe, że w pracy można na nie założyć inne, luźniejsze – przekonywał.
Gdzie jeździć?
– Mam ulubione trasy w Polsce, cześć z nich znajduje się m.in. w Kotlinie Jeleniogórskiej. Spędzałem tam wakacje na dwóch kółkach. Lubię i polecam trasy górskie. Uważam jednak, że na rowerze nie należy przesadzać z odległością. Gdy od biurka przechodzimy od razu na trasę, istnieje niebezpieczeństwo, że zabraknie nam kondycji, lub cos będzie nas uwierać. Należy dostosować wybory do swoich umiejętności – apelował redaktor.
Kaszuby - rowerem wśród pomorskich jezior 🚴♂️💨 Ogromne zaskoczenie! / Kołem Się Toczy
– Rynek bardzo mocno się zmienia. Do tej pory ludzie przychodzili, oglądali i zastanawiali się nad wyborem rowerów. Teraz wróciły czasy, że trzeba decydować się szybko. Zainteresowanie jest duże, a salony niejednokrotnie puste – mówił Mikołaj Pytel, trener kolarstwa, właściciel salonu i serwisu rowerowego. O czym należy pamiętać? – To, co każdy rower powinien mieć w wyposażeniu, to oświetlenie. Ważne jest również, by każdy, kierując rowerem, miał na głowie kask – podsumował.
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Mateusz Drozda
Autorzy materiałów reporterskich: Przemysław Cięgotura, Łukasz Grabczak (Polskie Radio Lublin)
Data emisji: 21.05.2021
Godziny emisji: 07.15, 07.22, 07.42, 07.47