Lot pasażerski bez pilota to już rzeczywistość. Jest tylko jedno ograniczenie
2021-05-17, 07:05 | aktualizacja 2021-05-17, 12:05
Dobrym wynikiem zakończyły się testy lotów autonomicznych samolotów towarowych zbudowanych na bazie seryjnych modeli samolotów Cessna. Nie ma też technologicznych przeszkód do wprowadzenia autonomicznych lotów pasażerskich. Jest jednak jedna bariera – zaufanie podróżnych. Na wprowadzenie samolotów mamy być gotowi za… 105 lat!
Samoloty autonomiczne gotowe do lotu
Stworzony przez kalifornijską firmę Xwing samolot Cessna Grand Caravan 208 w lutym tego roku odbył lot, który począwszy od wjechania, przez kołowanie, start, lądowanie, aż po dojazd do hangaru, odbył się bez obecności pilota w kabinie. Lot był zdalnie monitorowany z centrum kontroli lotów.
Xwing - Unveiling the World's First Autonomous Regional Cargo Aircraft (Modified Cessna 208B)/Xwing
Jak mówi dr Maciej Kawecki z Instytutu Lema, dotychczas powstały dwa modele podejścia do automatyzacji lotów. Różni je poziom zaufania do działania samolotu. – Pierwszy – model Boeinga – jest oparty na czynniku ludzkim. Gdy dochodzi do nieprawidłowości w funkcjonowaniu maszyny, stery musi przejąć człowiek, który wyłącza autopilota i kieruje pojazdem. Model Airbusa opiera się natomiast na większym zaufaniu do maszyny. W sytuacjach kryzysowych wymusza włączenie autopilota, a człowiek ma tylko nadzorować zarządzanie nią przez maszynę – wyjaśnia ekspert.
Posłuchaj
Autonomiczny autobus i drony
W Polsce, jeżeli chodzi o autonomiczne środki transportu, póki co, pozostajemy na lądzie. W 2020 roku w Gdańsku przetestowano działanie autobusu, który woził pasażerów do ogrodu zoologicznego. Na pokładzie, oprócz pasażerów, był kierowca, który czuwał nad przebiegiem podróży.
Kiedy pasażerowie przetestują działanie autonomicznych samolotów? – Gdyby nie to, że pasażerowie się boją, już latalibyśmy samolotami bez pilotów – odpowiada prezes Doliny Lotniczej marek Darecki. – Dzisiejsza wiedza i systemy automatyki są wystarczająco doskonałe – mówi specjalista, jako przykład podając drony, które może kupić i obsługiwać każdy z nas.
Zdaniem eksportów z branży lotniczej, najwcześniej autonomiczne samoloty pasażerskie nie spotkają się ze sprzeciwem klientów dopiero w XXII wieku.
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Łukasz Ciechański
Autorka materiału reporterskiego: Monika Suszek
Data emisji: 17.05.2021
Godzina emisji: 07.49
kr