Reklama

reklama

Lot pasażerski bez pilota to już rzeczywistość. Jest tylko jedno ograniczenie

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Lot pasażerski bez pilota to już rzeczywistość. Jest tylko jedno ograniczenie
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/pingvin121674

Dobrym wynikiem zakończyły się testy lotów autonomicznych samolotów towarowych zbudowanych na bazie seryjnych modeli samolotów Cessna. Nie ma też technologicznych przeszkód do wprowadzenia autonomicznych lotów pasażerskich.  Jest jednak jedna bariera – zaufanie podróżnych. Na wprowadzenie samolotów mamy być gotowi za… 105 lat! 

Samoloty autonomiczne gotowe do lotu

Stworzony przez kalifornijską firmę Xwing samolot Cessna Grand Caravan 208 w lutym tego roku odbył lot, który począwszy od wjechania, przez kołowanie, start, lądowanie, aż po dojazd do hangaru, odbył się bez obecności pilota w kabinie. Lot był zdalnie monitorowany z centrum kontroli lotów. 

Xwing - Unveiling the World's First Autonomous Regional Cargo Aircraft (Modified Cessna 208B)/Xwing

Jak mówi dr Maciej Kawecki z Instytutu Lema, dotychczas powstały dwa modele podejścia do automatyzacji lotów. Różni je poziom zaufania do działania samolotu. – Pierwszy  model Boeinga – jest oparty na czynniku ludzkim. Gdy dochodzi do nieprawidłowości w funkcjonowaniu maszyny, stery musi przejąć człowiek, który wyłącza autopilota i kieruje pojazdem. Model Airbusa opiera się natomiast na większym zaufaniu do maszyny. W sytuacjach kryzysowych wymusza włączenie autopilota, a człowiek ma tylko nadzorować zarządzanie nią przez maszynę – wyjaśnia ekspert.

Posłuchaj

3:06
Czy leci z nami pilot? Nie ma już technologicznych przeszkód we wprowadzeniu autonomicznych lotów pasażerskich (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+
 

 

Autonomiczny autobus i drony

W Polsce, jeżeli chodzi o autonomiczne środki transportu, póki co, pozostajemy na lądzie. W 2020 roku w Gdańsku przetestowano działanie autobusu, który woził pasażerów do ogrodu zoologicznego. Na pokładzie, oprócz pasażerów, był kierowca, który czuwał nad przebiegiem podróży. 

Kiedy pasażerowie przetestują działanie autonomicznych samolotów? – Gdyby nie to, że pasażerowie się boją, już latalibyśmy samolotami bez pilotów – odpowiada prezes Doliny Lotniczej marek Darecki. – Dzisiejsza wiedza i systemy automatyki są wystarczająco doskonałe – mówi specjalista, jako przykład podając drony, które może kupić i obsługiwać każdy z nas.

Zdaniem eksportów z branży lotniczej, najwcześniej autonomiczne samoloty pasażerskie nie spotkają się ze sprzeciwem klientów dopiero w XXII wieku.

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Łukasz Ciechański
Autorka materiału reporterskiego: Monika Suszek
Data emisji: 17.05.2021
Godzina emisji: 07.49

kr

Polecane