Maurycy Mochnacki – uczestnik i kronikarz romantyzmu
2021-04-18, 13:04 | aktualizacja 2021-04-18, 14:04
Maurycy Mochnacki – postać niezwykle ważna dla polskiego romantyzmu, chociaż jednocześnie będąca w powszechnej świadomości gdzieś na uboczu, wręcz marginalizowana. Nic w tym jednak dziwnego, skoro żył krótko (zaledwie 31 lat), a najbardziej znane dzieło literackie – "Powstanie narodu polskiego w roku 1830 i 1831" – pozostało nieskończone z powodu przedwczesnej śmierci autora.
Jednak Mochnacki, choć tworzył stosunkowo krótko (niespełna 10 lat), pozostawił po sobie bogatą spuściznę literacką. Nie jest to jednak literatura piękna, lecz publicystyka. Pisał dużo i szybko, na wiele różnych tematów, przede wszystkim jednak te dotyczące dojrzewającej polskiej literatury romantycznej oraz problemów polityczno-społecznych. Na marginesie można dodać, że był także utalentowanym pianistą, dawał nawet publiczne koncerty.
Posłuchaj
Mochnacki jest autorem, którego możemy scharakteryzować tragiczną zbitką, jakże jednak charakterystyczną dla XIX w.: pisarz-żołnierz – mówi o bohaterze programu prof. Mikołaj Sokołowski, dyrektor Instytutu Badań Literackich PAN. – W Mochnackim widzimy twórcę współczesnej krytyki, rozumianej nie tylko jako krytyka literacka, ale krytyka w ogóle: publicystyki. Także publicystyki emigracyjnej, którą później tak wspaniale rozwijali m.in. Władysław Mickiewicz, a w kolejnych okresach m.in. Herling-Grudziński – wskazuje.
Kojarzony jest przede wszystkim z "Powstaniem narodu polskiego w roku 1830 i 1831". Warto zwrócić uwagę na dwoistość tego tytułu: "powstanie" to oczywiście czyn zbrojny, ale również - jako narodziny, kształtowanie. Poprzez pewna postawę, również militarną, zbrojną. Jest to o tyle ważne, że charakteryzuje pewne wątki polskiego romantyzmu.
– Mochnacki, podczas powstania listopadowego jeden z przywódców obozu radykalnego i przeciwnik gen. Chłopickiego, był też twórcą na wskroś nowoczesnych teorii społecznych, teorii rewolucji – wskazuje prof. Sokołowski. – Z drugiej strony np. Juliusz Słowacki widział w nim zalążek zdrowego republikanizmu – dodaje.
– Był człowiekiem niezwykle oczytanym, zorientowanym w najnowszych trendach. Wyciągał wszystko co najciekawsze, najbardziej nowoczesne i transponował na grunt polski – mówi prof. Mirosław Strzyżewski z katedry edytorstwa i literatury polskiej UMK, historyk literatury, edytor, znawca twórczości Maurycego Mochnackiego. – Będąc patriotą i pisząc w języku polskim, zdawał sobie sprawę z tego, że literatura polska nie jest konkurencyjna na rynku europejskim – tłumaczy.
– W twórczości Mochnackiego znaleźć można mnóstwo inspiracji z literatury niemieckiej. Inspirował się zarówno poezja niemiecką, jak i teorią literatury czy filozofią, nie tylko dlatego, że doskonale znał język niemiecki (był tłumaczem!), ale dlatego, że tam odnajdywał uniwersalia romantyczne, które w literaturze polskiej nie funkcjonowały jeszcze – wskazuje prof. Strzyżewski. – Chociażby koncepcja poezji, którą Mochnacki przenosił wprost z literatury i teorii braci Schleglów – dodaje.
***
Tytuł audycji: Trójka literacka
Prowadzi: Magdalena Piejko
Goście: prof. Mirosław Strzyżewski (historyk literatury, edytor, katedra edytorstwa i literatury polskiej UMK, dyr. wydawnictwa naukowego UMK), prof. Mikołaj Sokołowski (dyrektor IBL PAN).
Data emisji: 18.04.2021
Godzina emisji: 12.07
pr