Brzydkie to nie znaczy, że niesmaczne!

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Brzydkie to nie znaczy, że niesmaczne!
Zdjęcie ilustracyjneFoto: KanphotoSS/Shutterstock

Z badań Banków Żywności wynika, że ponad połowa konsumentów nie kupuje gorzej wyglądających, małych czy niekształtnych warzyw i owoców. W efekcie trafiają one do śmieci. I to pomimo że "nieidealne" produkty są tak samo wartościowe i smaczne jak te "idealne". Czy można zmienić takie nawyki i tym samym ograniczyć marnowanie żywności?


kroplówka żywienie pozajelitowe Shutterstock 1200.jpg
Cierpiący na choroby układu pokarmowego z "Apetytem na życie"

Niedawno było głośno o rolniku, który stanął przed perspektywą wyrzucenia kilkuset ton "nieładnych" buraków, gdyż duża sieć supermarketów odmówiła ich odbioru. Sprawa została nagłośniona, buraki odkupiła inna sieć i z powodzeniem sprzedawała. Można powiedzieć: happy end. Jednak codziennie tony warzyw i owoców lądują na śmietnikach, ponieważ są "brzydkie".


Posłuchaj

3:37
Pokochajmy nieidealne (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

Federacja Polskich Banków Żywności (OPP) rozpoczęła właśnie akcję "Pokochajmy nieidealne": – Chcemy pokazać, że nie zawsze musimy kupować te piękne i idealne warzywa. Warzywa, które nie są idealne, tak samo smakują i mają takie same wartości odżywcze – mówi Marek Borowski, prezes FPBŻ.

– Według naszych najnowszych badań, co roku marnuje się w Polsce ok. 5 mln ton żywności! – wskazuje Dorota Jezierska z Banku Żywności w Ciechanowie – Z tego my, konsumenci, marnujemy ponad 50 procent właśnie z powodu naszych nawyków – tłumaczy.

Nie uwierzysz, ile marnujemy jedzenia/YouTube Everyday Hero


– Wiadomo, że czego Jaś się nie nauczył, tego Jan nie będzie umiał, dlatego zwracamy się także do dzieci. Udowadniamy, że np. sok z krzywej, mocno zdeformowanej marchewki smakuje tak samo jak sok z marchewki "idealnej". Podobnie surówki, kompoty czy zupy – opowiada pani Dorota. – W ten sposób kształtujemy przyszłe nawyki zakupowe – wskazuje.

Nie marnuj żywności!/You Tube Bank Żywności


W swojej pierwszej akcji, "Kupujmy samotne banany", Federacja zwracała uwagę na pozostawianie i niekupowanie bananów oderwanych od kiści. – To są pozornie małe kroki, które jednak mają sens i budują pozytywne nawyki – tłumaczy Marek Borowski. – Zauważamy, że w tej chwili już wielu konsumentów kupuje "samotne" banany – dodaje.

Marnotrawca/YouTube FPBZ


***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Łodej
Autorka materiału reporterskiego: Elżbieta Korczyńska
Data emisji: 24.02.2021
Godzina emisji: 13.47

pr

Polecane