Reklama

reklama

Motorower Komar. Król polskiej wsi

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Motorower Komar. Król polskiej wsi
Zdjęcie ilustracyjne (Tomaszów Mazowiecki, rok 1969)Foto: PAP/Jakub Grelowski

15 września 1948 roku powstały Zjednoczone Zakłady Rowerowe ROMET. Produkowano tam przede wszystkim rowery, ale także motorowery Komar – dzisiaj już kultowe.

Genezę nazwy tego jednośladu nie trudno zrekonstruować: po prostu niewielki silnik o pojemności 49,8 cm3 i mocy niespełna 1,5 KM brzęczał jak komar.  To był właściwie rower z silnikiem. Tam była kierownica od roweru, pedały od roweru, tam był dzwonek mechaniczny, jak w rowerze! Nie było żadnych amortyzatorów  mówi Jerzy Lemański z Narodowego Muzeum Techniki.


Posłuchaj

3:43
72 lata temu powstały zakłady Romet. Produkowano tam rowery, ale też motorowery Komar (Byle do 13/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

 Komar był bardzo prostą maszyną, bardzo łatwą w naprawie. No i to byl najtańszy pojazd, który można było kupić w okresie PRL-u  tłumaczy Dawid Salan, pasjonat motorowerów z Tucholskiego Stowarzyszenia Pojazdów Zabytkowych.  On zmotoryzował Polskę, całą polską wieś. To byl król wsi. Dzięki niemu ludzie mogli się przemieszczać do sklepu, do kościoła, na cmentarz  dodaje.

Dzisiaj motorower Komar doczekał się statusu pojazdu kultowego, legendy minionej epoki. Pasjonaci wyszukują ocalałe egzemplarze, remontują je, urzadzają nimi wyprawy po Polsce. Z przygodami.  Przejechanie 100 km bez awarii to jest wyczyn. I dla Komara, i dla jeźdźca  przyznaje Łukasz Drzaska z facebookowej grupy "Komarem przez Polskę".

Motorower Komar - historia, prezentacja/YouTube KrzychoMoto

***

Tytuł audycji: Byle do 13
Autorka materiału reporterskiego: Monika Suszek
Data emisji: 15.09.2020
Godzina emisji: 11.24

pr/mk


pr

Polecane