Matura 2015 bez tajemnic. Nadzieje i niepokoje polskiej szkoły
2014-09-03, 02:09 | aktualizacja 2014-09-03, 15:09
Za osiem miesięcy rozpoczną się egzaminy dojrzałości, które będą miały inną formułę. Zmiany w maturach nastąpiły po dziesięciu latach. Czy modyfikacja programowa coś zmieniła w szkole? Co czeka tegorocznych abiturientów? O tym rozmawialiśmy w "Klubie Trójki".
Posłuchaj
Maturę zmieniono z dwóch powodów: w związku z wejściem w życie nowej podstawy programowej oraz za sprawą 10 lat doświadczeń związanych z dotychczasową maturą, którą postanowiono zmodyfikować, by poprawić formułę egzaminu. - Cała koncepcja nowej matury była konsultowana z KRASP-em (Konfederacja Rektorów Akademickich Szkół Polskich - przyp. red.), który wydał również bardzo przychylną opinię o informatorach egzaminu maturalnego, więc kształt matury był konsultowany ze środowiskiem akademickim - mówi dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, dr Marcin Smolik.
Jakie są największe zmiany, które wprowadzono w maturach? - Główna i podstawowa różnica merytoryczna polega na tym, że w zadaniach będzie sprawdzany poziom opanowania wymagań, które są określone w podstawie programowej. Od tego roku szkolnego każdy maturzysta będzie musiał obowiązkowo przystąpić do jednego egzaminu na poziomie rozszerzonym. Oprócz tego, podejdzie do pięciu egzaminów na poziomie podstawowym: trzech pisemnych i dwóch ustnych - wyjaśnia dyrektor. Przedmiot zdawany na poziomie rozszerzonym nie będzie zdawany na poziomie podstawowym, jak to miało miejsce dotychczas.
Polonista Michał Friedrich przyznaje, że był przeciwnikiem dotychczasowej matury, jednak tej nowej będzie bronił. - Jestem umiarkowanym optymistą, bo te najistotniejsze zmiany są w mojej opinii zmianami korzystnymi. Zniknęły przede wszystkim dwa czynniki, które podlegały najsilniejszej i najczęstszej krytyce, czyli prezentacje maturalne oraz schemat rozwiązania, zwany popularnie kluczem - opowiada nauczyciel.
Historyk Ireneusz Wywiał podkreśla, że to co mu się podoba w wymiarze matury z wykładanego przez niego przedmiotu, to dostępna różnorodność tematów do napisania. - Jest ich więcej, obejmują więcej epok. Krótko mówiąc, młody człowiek może się łatwiej wstrzelić w temat - mówi nauczyciel historii.
Rozpoczął się rok szkolny, którego finałem będzie zmodyfikowany egzamin maturalny. W ten sposób dobiegnie końca edukacja pierwszego rocznika, który uczył się według nowej podstawy programowej, wprowadzonej w gimnazjach w 2009 roku. O tzw. nowej maturze, czyli tej formie egzaminu, która ulega obecnie zmianie, mówiono krytycznie jeszcze przed jej wprowadzeniem - pierwotnie miało ono nastąpić w roku 2003, ale doszło do niego z opóźnieniem.
Zarówno środowisko nauczycielskie, jak i akademickie, mocno się wówczas podzieliły m.in. w ocenie tzw. klucza odpowiedzi przy maturze z polskiego, jak również skutków nauczania w systemie 6 lat szkoły podstawowej + 3 lata gimnazjum + 3 lata liceum. Z kolei obecna podstawa programowa wywołała niedawno emocje dotyczące np. obowiązkowego zakresu wiedzy historycznej, jak też rozdziału lektur obowiązkowych z polskiego na poszczególne etapy kształcenia.
Czym jest poziom dwujęzyczny? Jakie jeszcze zmiany wprowadzono w tegorocznym egzaminie maturalnym? Zapraszamy do wysłuchania całej audycji, którą poprowadził Jerzy Sosnowski.
Na "Klub Trójki" zapraszamy od poniedziałku do czwartku od godz. 21.05 do 22.00.
(sm/fbi)