Technologia kluczem do kreatywności

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Technologia kluczem do kreatywności
Foto: mat.prasowe

Magnetofony szpulowe , kamery pogłosowe, pierwsze syntezatory, automaty perkusyjne czy samplery. Dziś piekielnie szybkie i wydajne komputery – wszystko sprzyjało i sprzyja kreatywności. Trzeba tylko odwagi i przekonania, że to co się chce wyrazić jest słuszne.

Analiza współczesnych nagrań pokazuje jak bardzo instrumenty elektroniczne przeniknęły w XXI wieku do wielu gatunków muzyki. Właściwie to trudno sobie dziś wyobrazić produkcję jakiegokolwiek utworu bez użycia komputera. Syntetyczne dźwięki coraz częściej wchodzą w reakcje z gatunkami, które do tej pory opierały się tylko i wyłącznie na tradycyjnych instrumentach. Rock, funk czy jazz czerpią dziś garściami z nowych technologii. Tym samym mutują się nabierając nowych barw. Na czele tego procesu stoją często wizjonerzy, którzy nie bacząc na opinię krytyki przecierają nowe szlaki tworząc utwory, na początku zazwyczaj zwane eksperymentalnymi. Taki był też Miles Davis - Artysta pozbawiony jakichkolwiek hamulców przy kreowaniu muzyki i jeśli dobrze by się przyjrzeć jego biografii, to się okazuje, że kiedy tylko pojawiały się nowe instrumenty, najpierw elektryczne, a potem elektroniczne, z marszu zaprzęgał je do swoich projektów, dzięki czemu niejednokrotnie przestawiał zwrotnice w muzyce. 28 dzień września to rocznica jego śmierci. Zawsze przy tej okazji rodzi się pytanie – jaką tworzyłby muzykę , gdyby dożył naszych czasów…..

Z jego wielką spuścizną mierzy się wielu. Wśród nich są i tacy, którzy bazując na oryginalnych „rozszytych” nagraniach, tworzą remiksy. Pod koniec ubiegłego wieku ukazała się płyta, na której kilku śmiałków podjęło się tego zadania. Jednym z nich był Bill Laswell. Bazując na nagraniach Milesa z płyty „ON THE CORNER” stworzył kilkunastominutowy remiks, który dziś Państwu przedstawię. Z kolei sama rocznica śmierci Davisa spowodowała, że usłyszymy wiele innych nagrań wymyślonych przez muzyków, którzy podobnie jak Miles w przeszłości, łączą przeróżne, często na pozór bardzo odmienne style, tworząc tym samym nową jakość. Proszę się zatem spodziewać wielu eksperymentów muzycznych.

Jak zawsze będziemy również spoglądać w przeszłość i poznawać historię – to oczywiście za sprawą felietonu Norberta Borzyma. Bohaterem kolejnej odsłony „Ikon klubowej elektroniki" będzie jeden z najsłynniejszych producentów lat 80. - Amerykanin Arthur Baker. To właśnie on stworzył gatunek nazwany electro i jako jeden z pierwszych wykorzystał w studiu nagraniowym automaty perkusyjne i samplery. Jego renoma jako producenta i specjalisty od muzyki tanecznej była tak duża, że o taneczne wersje swoich nagrań poprosili go m.in. The Rolling Stones, Fleetwood Mac, Bob Dylan, Bruce Springsteen i Tom Tom Club. Arthur Baker wywarł także ogromny wpływ na taneczno-rockowe brzmienie formacji New Order współtworząc dwa utwory Brytyjczyków "Confusion" i "Thieves Like Us".

Słyszymy się kilka minut po północy w noc z soboty na niedzielę (28-29.09.2013)

Michał Margański

28/29.09.2013. Potrójne Pasmo Przenoszenia. Spis nagrań.

Submotion Orchestra „Intro” from Fragments

Nik Bärtsch`s Ronin „Modul 36”

Francesco Tristano „MAMBO”

Francesco Tristano „IDIOSYNKRASIA”

Francesco Tristano „IDIOSYNKRASIA” lp

Bugge Wesseltoft & Henrik Schwarz “Leave My Head Alone Brain”

Miles Davis „On The Corner” On The Corner (Subterranean Channel Mix)

Miles Davis „Mystery”

Miles Davis „Intro” from Aura

Miles Davis “Rated X” (Jamie Myerson Remix)

Ikony klubowej Elektroniki

Gentleman Jake „Poke” (Arthur Baker Remix)

New Order „Confusion”

Arthur Baker „Breaker`s Revenge”

Polecane