Polskie Radio pionierem muzyki elektronicznej
2013-08-20, 14:08 | aktualizacja 2013-08-21, 11:08
Studio Eksperymentalne Polskiego Radia to legenda naszej radiofonii. Założone w listopadzie 1957 roku, jako czwarte w Europie, stanowiło awangardową placówkę poświęconą twórczości elektronicznej.
Zapewniało początkowo ścieżki dźwiękowe do słuchowisk i filmów (tu powstały m.in. niepokojące dźwięki, które usłyszeć można w kultowym filmie "Rękopis znalezionym w Saragossie"), ale prawie od razu skupiło też artystów i inżynierów, zafascynowanych możliwością komponowania (czy też: konstruowania) samodzielnych utworów muzycznych.
Kilka lat temu ukazał się box CD z najważniejszymi utworami Eugeniusza Rudnika, niezwykłego artysty i realizatora, związanego z SEPR przez cały czas istnienia tej instytucji. W tym roku pojawiły się natomiast płyty dokumentujące dorobek także innych twórców z kręgu Studia: Włodzimierza Kotońskiego, Bohdana Mazurka, Krzysztofa Pendereckiego, Elżbiety Sikory… a także konfrontujące ich prace z eksperymentami elektro-akustycznymi w innych krajach Europy Wschodniej.
O tej wciąż za słabo pamiętanej, fascynującej i ekstrawaganckiej sztuce, która powstawała przed laty w Polsce, będziemy rozmawiać z Eugeniuszem Rudnikiem oraz Zuzanną Stolakiewicz, która przygotowuje film o SEPR. W audycji usłyszymy także fragmenty muzyki elektronicznej z dawnych lat – oryginalnej i ekscytującej.
Zapraszamy na wtorkowy "Klub Trójki" 20 sierpnia po 21.05,
Sylwia Héjj i Jerzy Sosnowski
gs