"Angielski nie jest obowiązkowy". W Trójce o Music Week Poland

Od 26 czerwca 2025 roku Warszawa stanie się miejscem wyjątkowego wydarzenia – Music Week Poland. Nowa inicjatywa, która łączy formułę festiwalu z profesjonalną konferencją branżową ma ambicję stać się stałym punktem w kalendarzu europejskiej muzyki niezależnej. Wydarzenie potrwa do 29 czerwca. Na Music Week Poland zaprasza Trójka.

"Angielski nie jest obowiązkowy". W Trójce o Music Week Poland

Kapela ze Wsi Warszawa na festiwalu Nowa Tradycja w Polskim Radiu w maju 2025 roku

Foto: Cezary Piwowarski/Polskie Radio

W ciągu czterech dni Warszawa stanie się przestrzenią dialogu, wymiany i muzycznej eksploracji. To wydarzenie powstało z potrzeby zbudowania pomostu między artystami z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej a zachodnimi rynkami muzycznymi. Twórcy wydarzenia chcą pokazać, że Warszawa może być nie tylko przystankiem koncertowym, ale również centrum kreatywnego myślenia o muzyce.

Koncert inauguracyjny Kapeli ze Wsi Warszawa z gośćmi. Retransmisja w Trójce

Koncert inauguracyjny odbędzie się w Muzeum Historii Polski. Zagra Kapela ze Wsi Warszawa z gośćmi, wśród nich Dezerter, Furia i Zamilska. Retransmisja koncertu w Trójce w niedzielę 29 czerwca o godz. 19.00.

- Muzeum Historii Polski to nieprzypadkowe miejsce - mówi w audycji "Tu Myśliwiecka 3/5/7" Tamara Kamińska, dyrektorka Music Week Poland. Aż do 28 czerwca własnie w gmachu muzeum będą się odbywały spotkania i debaty o muzyce. - Pozycja polskiej muzyki na świecie jest bardzo silna i będzie jeszcze silniejsza - zapewnia gościni Trójki. 

Angielski nie jest językiem obowiązkowym, by móc muzykę wyeksportować. Są zespoły, które śpiewają po polsku i świetnie radzą sobie za granicą. - Chodzi o to, by artysta czuł się komfortowo. Może śpiewać po angielsku lub w języku ojczystym - dodaje dyrektorka Music Week Poland.

- Polscy muzycy zdecydowanie lepiej radzą sobie w gatunach niszowych. W kategorii pop jest dużo trudniej i to nie tylko dla nas - podkreśla Tamara Kamińska.

Music Week Poland: koncerty i konferencje

Kluczowym elementem Music Week Poland będą występy artystów z Polski i zagranicy, rozlokowane w kilku warszawskich klubach. Koncerty odbywać się będą wieczorami, a udział weźmie ponad sześćdziesięciu wykonawców reprezentujących różnorodne gatunki – od elektroniki i alternatywnego popu, przez punk i rock, po eksperymentalny jazz i folk.

Wśród potwierdzonych nazwisk są m.in. Agata Karczewska, Izzy and the Black Trees, The Bullseyes, Javva, Kosmonauci, Hajda Banda, Coals, Mala Herba, Nene Heroine, Franek Warzywa & Młody Budda, Julek Ploski, Gary Gwadera czy YANA. Reprezentują oni bardzo różne wrażliwości i style, jednak łączy ich jedno – otwartość na eksperyment i gotowość do dialogu z nową publicznością.


Koncerty odbywać się będą m.in. w Klubie Niebo, Spatifie, Palladium oraz kilku innych znanych warszawskich lokalizacjach. Organizatorzy zapowiadają, że publiczność czeka muzyczny maraton, który wieczorami poprowadzi uczestników od jednej sceny do drugiej, przez różne brzmienia i klimaty.

Debaty o wyzwaniach rynku muzycznego w Europie

Drugą, równie ważną częścią Music Week Poland jest blok konferencyjny. W ciągu dnia w przestrzeni Muzeum Historii Polski odbywać się będą dyskusje panelowe, warsztaty, spotkania i wykłady. Ich celem jest stworzenie miejsca, gdzie przedstawiciele branży muzycznej – managerowie, wydawcy, agenci, bookerzy, promotorzy i dziennikarze – będą mogli nie tylko wymienić się doświadczeniem, ale też porozmawiać o aktualnych wyzwaniach, które stoją przed rynkiem muzycznym w Europie.

W programie znajdą się rozmowy o eksporcie muzyki i budowaniu międzynarodowych karier, o nowych technologiach, o wpływie sztucznej inteligencji na produkcję muzyczną, a także o prawnych i społecznych aspektach działalności artystycznej. Szczególne miejsce mają zająć wątki dotyczące obecności artystów z Europy Środkowo-Wschodniej na zachodnich scenach, a także możliwości, jakie dają obecne mechanizmy wsparcia – zarówno finansowego, jak i promocyjnego.

Okazja do budowania sieci kontaktów 

Wśród prelegentów i gości pojawią się przedstawiciele takich organizacji jak Eventim Polska, Music Latvia, Duxius, PRS Foundation czy SoundCzech. Spotkania będą moderowane przez specjalistów z doświadczeniem w pracy zarówno po stronie artystycznej, jak i producenckiej, co ma zapewnić szeroką perspektywę i konkretną wiedzę praktyczną.

Wydarzenie jest również okazją do zbudowania sieci kontaktów między artystami a decydentami w branży – bookerami, przedstawicielami festiwali, wytwórni i mediów. Często to właśnie jedno takie spotkanie może otworzyć drogę do tournée, współpracy producenckiej czy debiutu na prestiżowej imprezie.