Media społecznościowe czy "anty-społecznościowe"?
2025-01-07, 18:01 | aktualizacja 2025-01-07, 19:01
Media społecznościowe są zazwyczaj wskazywane jako główne kanały dystrybucji dezinformacji i hejtu, budowania fałszywej wizji świata, przekonań na temat zjawisk, instytucji czy konkretnych osób.
Liczące się platformy społecznościowe tak naprawdę można policzyć na palcach jednej ręki. Jedne z nich spadają, inne rosną, ale można powiedzieć, że tych najważniejszych jest pięć. Z wiadomych przyczyn (reklama) ich nazwy nie zostaną wymienione.
Posłuchaj
Różne definicje, różne zainteresowania
To, czym jest dzisiaj medium społecznościowe, jest z punktu naukowego dość rozmyte. - Z punktu widzenia agencji, która zajmuje się liczbami, reklamami i zasięgami, będzie jedna definicja, a z punktu widzenia osób, które zajmują się np. kwestiami uzależnień od mediów społecznościowych - inna. Natomiast akademicy i naukowcy będą patrzyli jeszcze w innym kierunku - tłumaczy medioznawczyni, prof. Katarzyna Gajlewicz-Korab z Uniwersytetu Warszawskiego. - Na dodatek odnoszę wrażenie, że obecnie mamy taką sytuację w mediach, że trudno jest powiedzieć, kto jest profesjonalistą i osobą, która tworzy ten przekaz dla mediów, a kto jest użytkownikiem, gdyż ta granica się zaciera - wskazuje.
Ważne, historyczne konotacje
W Polsce zainteresowanie platformami społecznościowe "ustawia się" historycznie: kiedy wchodziły konkretne platformy i były nowością, wtedy zaczynaliśmy z nich korzystać. I, co ważne, przy nich zostaliśmy: dlatego dorosłych częściej spotkamy na jednej z nich, a dzieci i młodzież chętniej zaglądają na inne. - Niepokojące jest to, że młodzi ludzie mocno są skoncentrowani na tzw. platformach obrazkowych. Czyli tych, które promują wyidealizowane, piękne obrazy, często nierealistyczne - stwierdza psychoterapeutka Marta Witkowska z Instytut NASK.
Przeczytaj także
- Media społecznościowe od 16. roku życia. Czy zakaz powinna przyjąć również Polska?
- Dramatyczny brak aktywności fizycznej młodzieży: wolą gry online lub media społecznościowe
- Szwedzka lekcja cyfrowego umiaru. Ołówki wypierają z klas tablety
Platformy streamingowe i gamingowe
- Nie możemy też zapominać o całej grupie platform streamingowych, ale też służących przede wszystkim graczom. Nie chcę przez to powiedzieć, że grają tylko młodzi ludzie, wręcz przeciwnie: średnia wieku gracza jest ok. 35 lat. Ale jednak dla młodych jest to dość znaczący element rozrywki - zwraca uwagę Marta Witkowska. - Mówimy o takich platformach, które pozwalają oglądać gameplaye, ale tez uczestniczyć w spotkaniach, obserwować grę innych, nawiązywać bardzo różne kontakty i obserwować bardzo różne treści, nie zawsze takie, które są bezpieczne dla młodych ludzi - ostrzega.
***
Tytuł audycji: News albo Fake News
Autorka: Piotr Łodej
Gościnie: prof. Katarzyna Gajlewicz-Korab (medioznawczyni, Uniwersytet Warszawski), Marta Witkowska (psychoterapeutka, Instytut NASK), Marta Kowalska (ekspertka ds. social mediów, współwłaścicielka agencji marketingowej)
Data emisji: 7.01.2025
Godzina emisji: 14.11
pr/dz