Opony sezonowe czy całoroczne? Na co się zdecydować?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Opony sezonowe czy całoroczne? Na co się zdecydować?
Opony sezonowe czy całoroczne? Na co się zdecydować? Foto: shutterstock.com/Africa Studio

Rozpoczął się sezon wymiany opon letnich na zimowe. Coraz częściej słychać jednak głosy, że lepiej kupić opony całoroczne, wielosezonowe i tym samym zaoszczędzić na dwukrotnych w roku wymianach. Czy to dobry pomysł?

Wymieniać czy nie wymieniać? Takie pytanie zadaje sobie wielu kierowców, zastanawiając się nad tym czy lepiej zastosować w swoich samochodach opony całoroczne, czy też lepiej mieć dwa komplety opon - letnie i zimowe.


Posłuchaj

6:14
Opony sezonowe czy całoroczne? Na co się zdecydować? (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Czas na zmianę

Połowa listopada to najwyższy czas aby pomyśleć o wymianie opon letnich na zimowe w swoich samochodach. Gdy spadnie śnieg, taka operacja może nam bowiem zająć dużo więcej czasu. Co roku, po pierwszych opadach śniegu, kolejki u wulkanizatorów bardzo się wydłużają, a niekiedy trzeba odwiedzić kilka punktów wymiany opon aby znaleźć wolne moce przerobowe, bądź umówić się na inny termin... za kilka dni.

W krajach Unii Europejskiej nie ma jednolitych przepisów odnośnie obowiązkowego używania opon zimowych. W niektórych krajach zmiana opon na zimowe jest uzależniona od daty, w innych - od aktualnych warunków panujących na drogach.

- O tej porze roku można już spokojnie jeździć na oponach zimowych - mówi Maciej Brzeziński, dziennikarz motoryzacyjny. - Nie stracimy nic, a zyskamy to, że będziemy gotowi na wypadek przymrozków lub śniegu. Przy tej temperaturze, jaką mamy w tej chwili, opona zimowa sprawdza się znakomicie. W wielu wypadkach nawet lepiej niż opona letnia, pomimo suchego asfaltu - dodaje. 


Czytaj także: 


Opony całoroczne

W Polsce nie ma przepisów, które nakazywałyby wymianę opon na zimowe w konkretnym terminie ani w zależności od pogody. Niedostosowanie ogumienia do warunków pogodowych nie jest też podstawą do ukarania mandatem. Jednak dla własnego bezpieczeństwa opony letnie na zimowe najlepiej wymienić, gdy temperatura powietrza na zewnątrz spadnie poniżej 7 stopni i będzie się utrzymywać na takim poziomie przez kilka dni.

Coraz częściej pojawiają się jednak opinie, że skoro poruszamy się samochodem głównie po mieście, a zimy w ostatnich latach bardziej przypominają jesień, to wystarczą nam opony całoroczne i nie trzeba stosować opon zimowych.



Jedni wybierają opony całoroczne, by uprościć eksploatację samochodu, inni - z powodów mniejszych kosztów. Przeważnie opony całoroczne są oponami zimowymi, przystosowanymi do jazdy także w lecie, o czym informuje odpowiednie oznakowanie. Dzięki temu oznakowaniu można na takich oponach jeździć zimą także w krajach, gdzie jest obowiązek stosowania opon zimowych.
Opony całoroczne są jednak mniej przystosowane do jazdy w zimowych warunkach od typowych opon zimowych, ale wciąż spełniają minimalne kryteria przyczepności. Natomiast w lecie mogą mieć gorsze osiągi od dobrych opon typowo letnich.


- Opony całoroczne to dobre rozwiązanie w wielu przypadkach, ale nie zawsze - kontynuuje Maciej Brzeziński. - To dobra opcja dla kierowców, którzy jeżdżą nieco mniej i głównie po mieście. Taka opona spełnia minimalne standardy stawiane przed oponami zimowym. Jednak w skrajnych warunkach zimowych, jak i letnich, nie jest tak dobra jak opona sezonowa.  Jeśli mało jeździmy to taka opona wystarczy na 3-5 lat - dodaje. 


***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Robert Grzędowski
Gość: (dziennikarz motoryzacyjny)
Data emisji: 12.11.2024
Godzina emisji: 7.11

dm 

Polecane