Polska szkoła - w jakim miejscu jest dzisiaj i jaka będzie w przyszłości?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Polska szkoła - w jakim miejscu jest dzisiaj i jaka będzie w przyszłości?
Jaka jest polska szkoła i jaka będzie w przyszłości? Foto: shutterstock/Magdalena Galkiewicz

W "Kubie Trójki" zrobiliśmy odważne zdjęcie polskiej szkole. Bez filtrów i bez upiększeń... z bliska. Bo szkoła to arcyważne miejsce, w którym każdego dnia decydują się losy naszych dzieci. 

W ostatnich latach polska szkoła przechodziła wiele reform. Były to zarówno reformy organizacyjne, jak i programowe. Czy te wszystkie zmiany wyszły jej na dobre? Czy teraz jest lepiej niż w przeszłości i jak wygląda nasza szkoła na tle szkół zagranicznych? 


Posłuchaj

52:02
Polska szkoła: W jakim miejscu dzisiaj jest i do czego dąży? (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Polska szkoła "bez filtrów"?

W jakim stopniu dzisiaj polska szkoła pełni funkcję maski tlenowej wobec ucznia, ale także wobec nauczyciela? Jak dalece wychodzi naprzeciw potrzebom emocjonalnym i intelektualnym naszych dzieci? W jakim miejscu dzisiaj jest i do czego dąży? I czy jest w stanie sprostać podstawowemu zadaniu, czemuś, co powinno ją definiować, czyli wyrównywaniu szans?  



O tym wszystkim Katarzyna Stoparczyk rozmawia ze swoimi gośćmi w audycji "Klub Trójki". A byli nimi: Maciej Jakubowski (Instytut Badań Edukacyjnych), Przemysław Staroń (Nauczyciel Roku 2018) i Iga Kazimierczyk (Stowarzyszenie Wolna Szkoła). 

Szkoła jak maska tlenowa

Czy głównym celem szkoły powinno być wyrównywanie szans i czy ta instytucja powinna działać jak maska tlenowa?


Czytaj także: 


- Szkoła oczywiście powinna być miejscem wyrównywania szans, ale też miejscem przynależności - mówi Iga Kazimierczyk ze Stowarzyszenia Wolna Szkoła. Takim, które jest bezpieczne i przewidywalne. Nie jest jednak absolutnie od tego, żeby ratować nam życie i wyciągać nas z kłopotów. Musi oczywiście zauważać te wyzwania i dlatego bardzo ważne jest odpowiednie kształcenie nauczycieli. Szkoła powinna być dla młodych ludzi instytucją, która ani nie gnębi, ani też nie jest nadmiarowa, zasysająca każdą chwilę wolnego czasu. Powinna być miejscem neutralnym i transparentnym. Na pewno nie powinna krzywdzić i zabierać młodości - dodaje.


Czy z polską szkołą jest naprawdę tak źle?

Wbrew powszechnym opiniom o poziomie nauczania w polskich szkołach wyniki nauczania ciągle się poprawiają. 

- Jeżeli popatrzymy na ostatnie 20 lat polskiej szkoły, to cały czas wyniki idą w górę - mówi Maciej Jakubowski z Instytutu Badań Edukacyjnych. - Zarówno lepsi uczniowie, jak i ci słabsi osiągali w tym czasie lepsze wyniki. Te różnice pozostały, natomiast wszyscy poszli jednak do góry. Jakość polskiej szkoły i pracy nauczycieli rzeczywiście podciągała wszystkich. To się trochę rozsypało podczas pandemii. Mamy teraz większe zróżnicowanie i to jest duże wyzwanie dla polskiej szkoły. Jednak jak popatrzymy na kraje europejskie, to w Polsce jest lepiej niż w większości z nich - dodaje.

Szkoła to nie wyścigi

Szkoła to nie jest miejsce, które powinno za wszelką kłaść nacisk na to, aby być lepszymi, niż w rzeczywistości jesteśmy. To dążenie do nieosiągalnego celu często powoduje frustrację uczniów i zmniejszenie poczucia ich wartości.

- Nasza wartość jest nietransakcyjna i nienegocjowalna - mówi Przemysław Staroń, Nauczyciel Roku 2018. - Nie musimy zabiegać o potwierdzenie naszej wartości za wszelką cenę. Wcale nie musimy być "lepszą wersją siebie". Ta poprzeczka zawieszana coraz wyżej jest głównym powodem frustracji i kryzysu psychicznego - dodaje.


***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Katarzyna Stoparczyk
Goście: Iga Kazimierczyk (Stowarzyszenie Wolna Szkoła), Maciej Jakubowski (Instytut Badań Edukacyjnych) i Przemysław Staroń (Nauczyciel Roku 2018).
Data emisji: 3.09.2024
Godzina emisji: 20.08

dm/wmkor

 


Polecane