Reklama

reklama

Historia jest w nas. Jak uczyć jej w odpowiedzialny sposób?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Historia jest w nas. Jak uczyć jej w odpowiedzialny sposób?
Spotkanie prasowe "Twoja najpiękniejsza lekcja historii" na Zamku Królewskim w WarszawieFoto: PAP/Albert Zawada

Od lat toczy się dyskusja na temat edukacji historycznej w naszym kraju. Tymczasem w dorosłość wchodzą nowe pokolenia Polaków, ofiary edukacyjnych reform, czy też można powiedzieć – doświadczeń przeprowadzanych na żywym organizmie. 

Pod koniec marca Instytut Pamięci Narodowej zaprezentował raport "Edukacja dla pamięci". Stanowi on podsumowanie pracy zespołu naukowców pod kierownictwem dr. hab. Krzysztofa Malickiego. Specjaliści przeprowadzili badania dot. świadomości historycznej mieszkańców naszego kraju. IPN zaznacza, że "to największe tego typu badania w Polsce", a ich celem było sprawdzenie, co Polki i Polacy wiedzą o przeszłości i "czy wiedza historyczna wywołuje refleksję i pomaga zrozumieć teraźniejszość".

– Te badania mają skłonić nas do refleksji na temat tego, w jaki sposób powinniśmy rozmawiać o historii i jej uczyć – wyjaśnia dr Rafał Leśkiewicz, rzecznik prasowy Instytutu Pamięci Narodowej. – Dla ponad 50 proc. Polaków, którzy są objęci badaniami, historia nie ma najmniejszego znaczenia. Z jednej strony to pewnego rodzaju problem, ale też wyzwanie: to oznacza, że te 50 proc. Polaków czeka na ciekawą ofertę historyczną. (...) Jeżeli będziemy im przedstawiać historię w sposób atrakcyjny, kreatywny, inspirujący i efektywny, to ten procent osób za kilka lat zdecydowanie się zmniejszy – ocenia gość "Klubu Trójki".

– Przekaz historyczny musi być przede wszystkim dostosowany do różnych grup wiekowych, jak również spójny, wiarygodny, i oparty na rzetelnej wiedzy historycznej – ocenia rzecznik IPN. – Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to, jak uczyć historii. W ciągu ponad 20 lat funkcjonowania podejmowaliśmy różne formy edukacji. (...) Mamy kolejne, młode pokolenia, które inaczej odbierają historię i szukają innych kanałów dystrybucji treści – zaznacza rozmówca Piotra Dmitrowicza.

Najczęściej czytane:

Miecz obosieczny

Jak ocenia Wojciech Kirejczyk, dyrektor Biura Programu "Niepodległa", problematyczne pod pewnymi względami może być opowiadanie o najnowszej historii. – Im bliżej mamy do tej historii, tym więcej ma ona odcieni szarości – przypomina gość radiowej Trójki.

– Wciąż żyją ludzie, którzy byli jej twórcami i uczestnikami, i to powoduje duże napięcia międzyludzkie dotyczące interpretacji pewnych faktów i wydarzeń. (...) Może też z tego wynika pewna obawa szkół i nauczycieli, aby "nie potknąć" się przy organizacji spotkania z taką osobą – zastanawia się dyrektor Biura Programu "Niepodległa".


Posłuchaj

45:07
Historia jest w nas. Jak uczyć jej w odpowiedzialny sposób? (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Piotr Dmitrowicz
Goście: dr Rafał Leśkiewicz (rzecznik prasowy Instytutu Pamięci Narodowej), Wojciech Kirejczyk (dyrektor Biura Programu "Niepodległa")
Data emisji: 23.05.2023 
Godzina emisji: 21.10

qch

Polecane