Negatywne informacje. Czy na pewno chcemy ich słuchać?
2022-06-30, 15:06 | aktualizacja 2022-06-30, 17:06
Czy dzisiaj ludzie chcą słuchać negatywnych informacji? Zdawać by się mogło, że współczesny odbiorca jest oswojony ze strachem, ale czy faktycznie tak jest? Czy nie jesteśmy zmęczeni współczuciem i czy negatywne wiadomości nie odbierają nam wrażliwości? - O tym w audycji "Trójka pod księżycem" ze swoimi gośćmi rozmawiała Michalina Szymborska.
– Żeby przyciągnąć uwagę ludzi, media opierają swoje informacje na emocjach. Te tendencje można zaobserwować nawet na portalach społecznościowych. Najwięcej reakcji i polubień użytkowników mają zazwyczaj informacje negatywne – zauważyła Wiesława Dróżdż, trener wystąpień publicznych i rozwoju osobistego.
– Od momentu wybuchu zarówno pandemii, jak i wojny na Ukrainie, mocno podskoczyły słupki oglądalności kanałów newsowych. W tej chwili zaczynają już spać. Dzieje się tak dlatego, że jako odbiorcy jesteśmy już po pierwszym szoku informacyjnym. Mimo to oglądalność tego typ kanałów wciąż jest duża. Odpowiada za to prosty mechanizm: kiedy ludzie czują się zagrożeni, od wewnątrz otrzymują tylko dwa komunikaty "uciekaj" lub "walcz". Musimy się więc dobrze rozeznać w tym, co powinniśmy zrobić. Sytuacja ukraińskich uchodźców pokazała nam, że ci ludzie nie czekali na kolejne informacje i rozstrzygnięcia, tylko podejmowali natychmiastowe działania – zaznaczyła gość Trójki.
Zapamiętujemy emocje
– Rozważanie nad złymi informacjami to poniekąd pytanie o postawę wobec naszego życia. Wiele lat temu kulturowo mówiło się, ze Polacy mają tendencje do narzekania. Dziś zapytałabym raczej, czy jako społeczeństwo jesteśmy bardziej nastawieni na dobre, czy złe informacje. Odnoszę wrażenie, że w coraz większym stopniu spodziewamy się tych drugich. Jako odbiorców tyle razy nas oszukano, przekazano nam nieprawdę lub nadużyto naszego zaufania, że do mediów pochodzimy ze strachem. Jednocześnie cały czas chcemy być poinformowani. To dwa zjawiska, które się na siebie wzajemnie nakładają. Stąd tak rozbudowane i zróżnicowane charakterystyki poszczególnych kanałów informacyjnych i poszczególnych nadawców – wyjaśniał Marek Markiewicz, adwokat, były szef KRRiT. – Jako odbiorcy chcemy znać prawdę, ale żywimy tym samym obawę przed tym, co złego tym razem przyniesie nam świat – dodał.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka pod Księżycem
Prowadzi: Michalina Szymborska
Goście: Wiesława Dróżdż (trener wystąpień publicznych, rozwoju osobistego), Marek Markiewicz (adwokat, były szef KRRiT)
Data emisji: 30.06.2022
Godzina emisji: 0.05
zch