Dron z Lublina: jedyny tego typu w Europie

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Dron z Lublina: jedyny tego typu w Europie
Dron Heli 500Foto: mat. prasowe

Lubelska firma stworzyła drona, który może przenosić ładunki o ciężarze nawet do 200 kilogramów i pokonywać dystans ponad 600 km. To jedyne tego typu urządzenie latające w Europie. Czy wkrótce ruszy jego produkcja?

  • Dron Heli 500 jest zaliczany do dronów dużych, a gdyby porównywać go do statków załogowych, byłby to miniśmigłowiec.
  • Zasięg 600 km może zostać powiększony przez podniesienie liczby zbiorników paliwa kosztem zmniejszenia ładowności.
  • Dron może być wykorzystywany np. przez wszelkiego rodzaju służby: wojsko, straż pożarną, służby ratownicze bądź szpitale.

Duży i programowalny

– Dron Heli 500 ma ponad 7 m długości, ponad 2 m wysokości. Może przebywać 6 godzin w powietrzu, przenosić ładunki do 200 kg i pokonywać dystans 600 km. Dystans możemy wydłużać poprzez odejmowanie przestrzeni ładunkowej i zastosowanie dodatkowych zbiorników paliwa – opisuje parametry techniczne urządzenia jeden z jego twórców i wiceprezes firmy USM Paweł Krewski. – Praca nad tym projektem trwała ponad trzy lata – dodaje.
– Jeszcze nie jest wyposażony w bardzo zaawansowaną elektronikę, która umożliwia zbieranie informacji ze wszystkich bodźców, dlatego jest urządzeniem programowalnym, ale nie autonomicznym. Sam nie podejmuje decyzji, tylko wykonuje polecone zadania – mówi Marcin Brzozowski, dyrektor do spraw technicznych. – Możemy mu zaprogramować trasę do pokonania. Dzięki np. zainstalowanemu odbiornikowi transponderów innych maszyn latających w powietrzu jest w stanie wstrzymać wykonanie zadania, zaczekać, aż strefa dookoła się zwolni i to zadanie dokończyć – tłumaczy.

Przeczytaj także


Dla wojska, straży, służb ratowniczych

– Taki dron może być wykorzystywany przez wojsko, chociażby do patrolowania granic. Służbom ratowniczym może pomagać w misjach poszukiwawczych nad morzem, w górach, w terenach trudno dostępnych, czy w badaniu infrastruktury krytycznej – wylicza Paweł Krewski. – Szpitale też mogłyby być zainteresowane: taki dron wyposażony w odpowiednie sprzęty może bardzo szybko dostarczać organy do przeszczepu. Wszyscy wiemy, że w takim wypadku czas ma szczególne znaczenie, a droga powietrzna będzie skracała go do minimum – wskazuje.

Śmigłowiec bezzałogowy HELI-500 MTOM 500kg test na uwięzi


Potrzebny inwestor

– Duże firmy, które zajmują się produkcją helikopterów i śmigłowców, nie wyprodukowały czegoś takiego. Nam się udało i jesteśmy z tego dumni. Nie mamy setek milionów złotych czy euro, więc jest to bardzo budujące – stwierdza prezes zarządu Artur Przybysz. – Jeśli chodzi o Europę, to nikt tego nie produkuje – dodaje.

Łączny koszt projektu wyniósł 3 mln złotych. Aktualnie firma poszukuje inwestorów, którzy będą mogli wesprzeć inicjatywę w dalszym rozwoju.


Posłuchaj

3:48
Dron towarowy z Lublina: przyszłość transportu? (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Tomasz Miara
Autor materiału reporterskiego: Inna Yasnitska (Polskie Radio Lublin)
Data emisji: 4.02.2022
Godzina emisji: 13.42

pr

Polecane