Fortepian koncertowy jest jak samochód wyścigowy

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Fortepian koncertowy jest jak samochód wyścigowy
Gra na fortepianieFoto: Shutterstock / Nomad_Soul

Trwa XVIII Konkurs Chopinowski. Okazuje się, że równie ważne jak przygotowanie pianisty, jest instrument, na którym gra. Jego wybór może zadecydować o tym, czy uczestnik przejdzie do kolejnego etapu. Dlatego ma to ogromne znaczenie, jednak czas jest mocno ograniczony. Kwestie instrumentów postanowił zgłębić Trójkowy reporter.


konkurs chopinowski 1200.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski. Specjalny cykl w Trójce

W tegorocznym Konkursie Chopinowskim do dyspozycji występujących jest pięć fortepianów, a każdy waży od 300 do 500 kilogramów. Na wybór instrumentu zawodnicy mają zaledwie 15 minut, ale w poszczególnych etapach mogą je zmieniać. 


Posłuchaj

3:17
Fortepian koncertowy jest równie ważny, jak wykonawca (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

– Mamy dwa Steinwaye, jedno Kawai, Yamahę oraz Fazioli. Dla laików, szczególnie osób, które nie grały zawodowo, każdy z nich wygląda tak samo: ma taki sam kształt, niemal taki sam kolor – mówi Janusz Bujnowski z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. – Ale pomyślmy o tym jak o jeździe samochodem: każdy ma cztery koła, silnik, ale w każdym inaczej chodzi pedał gazu, sprzęgło. Tak samo kierowanie każdym instrumentem jest zupełnie inne: np. niektóre mają ciężkie klawisze, niektóre lekkie – wskazuje różnice.

– Na twardej klawiaturze łatwiej jest niuansować brzmienie, dynamikę, barwę. Jeżeli więc pianista chce i ma po temu warunki, żeby tymi niuansami bawić się, czarować, tworzyć tę magię wykonania, to oczywiście wybierze twardy fortepian – opisuje Andrzej Sułek, kierownik redakcji muzycznej Programu 2 Polskiego Radia – Jeżeli natomiast nie ma tego potencjału, stawia na to, żeby mu się łatwo grało pod względem technicznym, będzie szukał instrumentu o klawiaturze lżejszej – tłumaczy.

– To trzeba dobrze zrozumieć: instrumenty najwyższej klasy to są rękodzieła, właściwie dzieła sztuki. I nawet w obrębie danej marki, danego producenta, każdy instrument jest troszkę inny – dodaje Aleksander Laskowski, rzecznik prasowy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. – To są niezwykle subtelne różnice brzmienia, tego, jak fortepian reaguje, jak dochodzi się do forte, jak pracują klawisze, jak pracują pedały, jak wybrzmiewa wydobywana z niego muzyka i jak rezonuje w duszy pianisty, który siada do tego instrumentu.

The 18th International Fryderyk Chopin Piano Competition (first round), session 2 6.10.2021/YouTube Chopin Institute


***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Piotr Łodej
Autor materiału reporterskiego: Paweł Turski
Data emisji: 6.10.2021
Godzina emisji: 18.17

pr


Polecane