Fortepian koncertowy jest jak samochód wyścigowy

Trwa XVIII Konkurs Chopinowski. Okazuje się, że równie ważne jak przygotowanie pianisty, jest instrument, na którym gra. Jego wybór może zadecydować o tym, czy uczestnik przejdzie do kolejnego etapu. Dlatego ma to ogromne znaczenie, jednak czas jest mocno ograniczony. Kwestie instrumentów postanowił zgłębić Trójkowy reporter.

Fortepian koncertowy jest jak samochód wyścigowy

Gra na fortepianie

Foto: Shutterstock / Nomad_Soul


konkurs chopinowski 1200.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski. Specjalny cykl w Trójce

W tegorocznym Konkursie Chopinowskim do dyspozycji występujących jest pięć fortepianów, a każdy waży od 300 do 500 kilogramów. Na wybór instrumentu zawodnicy mają zaledwie 15 minut, ale w poszczególnych etapach mogą je zmieniać. 


Fortepian koncertowy jest równie ważny, jak wykonawca (Zapraszamy do Trójki)
3:17
+
Dodaj do playlisty
+

– Mamy dwa Steinwaye, jedno Kawai, Yamahę oraz Fazioli. Dla laików, szczególnie osób, które nie grały zawodowo, każdy z nich wygląda tak samo: ma taki sam kształt, niemal taki sam kolor – mówi Janusz Bujnowski z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. – Ale pomyślmy o tym jak o jeździe samochodem: każdy ma cztery koła, silnik, ale w każdym inaczej chodzi pedał gazu, sprzęgło. Tak samo kierowanie każdym instrumentem jest zupełnie inne: np. niektóre mają ciężkie klawisze, niektóre lekkie – wskazuje różnice.

– Na twardej klawiaturze łatwiej jest niuansować brzmienie, dynamikę, barwę. Jeżeli więc pianista chce i ma po temu warunki, żeby tymi niuansami bawić się, czarować, tworzyć tę magię wykonania, to oczywiście wybierze twardy fortepian – opisuje Andrzej Sułek, kierownik redakcji muzycznej Programu 2 Polskiego Radia – Jeżeli natomiast nie ma tego potencjału, stawia na to, żeby mu się łatwo grało pod względem technicznym, będzie szukał instrumentu o klawiaturze lżejszej – tłumaczy.

– To trzeba dobrze zrozumieć: instrumenty najwyższej klasy to są rękodzieła, właściwie dzieła sztuki. I nawet w obrębie danej marki, danego producenta, każdy instrument jest troszkę inny – dodaje Aleksander Laskowski, rzecznik prasowy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. – To są niezwykle subtelne różnice brzmienia, tego, jak fortepian reaguje, jak dochodzi się do forte, jak pracują klawisze, jak pracują pedały, jak wybrzmiewa wydobywana z niego muzyka i jak rezonuje w duszy pianisty, który siada do tego instrumentu.

The 18th International Fryderyk Chopin Piano Competition (first round), session 2 6.10.2021/YouTube Chopin Institute


***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Piotr Łodej
Autor materiału reporterskiego: Paweł Turski
Data emisji: 6.10.2021
Godzina emisji: 18.17

pr


Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.