Fale na pointach. Jubileusz Emila Wesołowskiego
2021-06-02, 23:06 | aktualizacja 2021-06-03, 10:06
Rozmowa o balecie współczesnym na antenie radiowej to jak dyskusja z niewidomym o kolorach. Jest jednak do tego okazja: w czerwcu maestro Emil Wesołowski obchodzi 55-lecie pracy twórczej.
– Przed laty Jerzy Waldorff skrytykował w czambuł wieczór, który zrobiłem w Teatrze Wielkim w Warszawie. To byli "Harnasie" z muzyką Szymanowskiego, "Powracające fale" Karłowicza i "Krzesany" Kilara. O drugim fragmencie napisał między innymi, że szczurzyca goniła szczura po scenie – wspomina Emil Wesołowski. – W tym roku realizacje tego baletu w Teatrze Wielkim w Poznaniu zaproponował mi Robert Bondara, nie zdając sobie sprawy z tego, jaką robi mi przyjemność i niespodziankę. Swój jubileusz będę mógł obchodzić na scenie, na której debiutowałem – dodaje. W stolicy Wielkopolski maestro przywoła ten spektakl w dniach 12 i 13 czerwca.
Posłuchaj
Emil Wesołowski, uczeń i następca Conrada Drzewieckiego, zaczynał jako tancerz. Miał 19 lat, gdy w 1966 roku został zaangażowany do baletu Opery Poznańskiej (pracował tam pod kierunkiem Drzewieckiego). W 1973 roku został solistą, przechodząc z Polskiego Teatru Tańca do Opery Wrocławskiej, następnie Teatru Wielkiego w Poznaniu, by w 1982 zostać kierownikiem baletu w stołecznym Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Wytrzymał ledwie 3 lata, by powrócić tam jako dyrektor baletu już w lepszych czasach (1995-2006). Od 1998 zaczął reżyserować opery, musicale i operetki. Współpracował też z teatrami muzycznymi i dramatycznymi (m.in. Kazimierzem Dejmkiem, Adamem Hanuszkiewiczem, Jerzym Gruzą, Ryszardem Perytem, Krzysztofem Zanussim i Januszem Wiśniewskim).
Chopinart - Koncert, chor. Emil Wesołowski, Bałtycki Teatr Tańca / baltyckiteatrtanca
W audycji – w której słyszymy także publicystę, krytyka muzycznego i baletowego Jacka Marczyńskiego – rozmawiamy również o tym, jak w ciągu ostatniego półwiecza zmienił się polski balet. Goście Moniki Małkowskiej oceniają, czy nadążamy za światową awangardą, czy jesteśmy w ariergardzie. Mówimy też o tym, jaki styl dominuje w naszych teatrach baletowych. Opowiadamy o reformatorach i kontynuatorach najbardziej odkrywczych trendów XX-wiecznego baletu w Polsce.
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: Emil Wesołowski (tancerz, choreograf, reżyser i pedagog), Jacek Marczyński (krytyk muzyczny i baletowy, publicysta)
Data emisji: 2.06.2021
Godzina emisji: 22.05
mk