O laureatach Warszawskiego Festiwalu Filmowego
2016-10-16, 21:10 | aktualizacja 2016-10-17, 17:10
"Malaria", irański film w reż. Parviza Shahbaziego, został uhonorowany główną nagrodą 32. edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego.
Posłuchaj
"Malaria" to opowieść o młodej dziewczynie, która - wbrew kulturowym zakazom - jedzie do Teheranu się zabawić. Główna bohaterka wysyła do swojego ojca informację, że została uprowadzona. Prosi go, żeby przekazał pieniądze na okup. Spanikowany ojciec - wraz z braćmi dziewczyny - jedzie do Teheranu, by ją odszukać. W tym czasie zaginiona dobrze bawi się ze swoim chłopakiem i spędza czas w towarzystwie przypadkowo spotkanych muzyków. Kiedy lider grupy zostaje aresztowany - czytamy w opisie filmu - zakochana dziewczyna wkracza na niepewną ścieżkę.
W ramach Konkursu Międzynarodowego przyznano także dodatkowe nagrody. Dwie z nich - nagroda za najlepszą reżyserię (Gudmundur Arnar Gudmundsson) oraz specjalne wyróżnienie dla aktora Baldura Einarssona - trafiły do twórców islandzko-duńskiej produkcji "Serce z kamienia".
Nagrodę Specjalną otrzymał z kolei Ahmad Thaher, jeden z aktorów grających w filmie "Błogosławione korzyści" (Mahmoud al Massad; Jordania, Niemcy, Holandia, Katar).
Konkurs 1-2 (dla pierwszych i drugich filmów w dorobku reżyserów) wygrał francuski "Toril". Film opowiada o Philippe - chłopaku, który decyduje się wejść w układ z głównym dilerem narkotykowym w okolicy, by ocalić rodzinną firmę. Obraz wyróżniono za "precyzję inscenizacji, doskonałą strukturę scenariusza i umiejętne łączenie gatunków", a także "za świadome i wyważone posługiwanie się symboliką wzbogacającą filmową opowieść" i "nadzwyczaj dojrzały debiut".
W Konkursie Wolny Duch - dla pełnometrażowych filmów "niezależnych, nowatorskich, buntowniczych" - nagroda przyznana została za "Olbrzyma" (reż. Johannes Nyholm; Szwecja/Dania). Jury tej kategorii - jak czytamy w uzasadnieniu - wybrało film, który "dojrzale podchodzi do swojego tematu i w wymowny sposób gra z konwencją, a jednocześnie niesie ze sobą ważne i płynące z głębi serca przesłanie, kryjące się za pozornie nieskomplikowaną historią".
Za najlepszy dokument uznano „Komunię”, polską produkcję w reż. Anny Zameckiej. "Zakochaliśmy się w 14-letniej Oli, którą oglądamy na ekranie. W jej sile i energii, w tym bardzo intymnym filmie, w tragedii i komedii" - argumentowało jury.
Short Grand Prix, nagroda za najlepszy film krótkometrażowy, także trafiła do rąk polskich twórców. Statuetkę za "Pierwszego Polaka na Marsie" odebrała reżyserka produkcji - Agnieszka Elbanowska. Film doceniono za "ryzykowny pomysł formalny na granicy gatunku, którego rezultatem jest ironiczny film, błyskotliwie komentujący Polskę, ale też absurdy współczesnego świata".
"Rozmówki o ptaszkach i pszczółkach" - to z kolei tytuł najlepszego animowanego filmu krótkometrażowego (reż. Alain Delannoy, Kanada), a "Baraż" - najlepszego aktorskiego filmu krótkometrażowego (reż. Tomasz Gąssowski, Polska). Najlepszym krótkometrażowym dokumentem został ogłoszony film "Love bite: Niepokojące czarno-białe rysunki Laurie Lipton" (reż. James Scoot, Wielka Brytania).
Swoje nagrody wręczyło także jury Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej FIPRESCI, Jury Ekumeniczne oraz NETPAC - Organizacja Promocji Kina Azjatyckiego.
Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania audycji, w której mówiliśmy nie tylko o laureatach Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Zaprosiliśmy również na kolejne imprezy filmowe - Regiofun w Katowicach i American Film Festival we Wrocławiu.
***
Tytuł audycji: Trójkowo, filmowo
Autor: Ryszard Jaźwiński
Goście: Magda Maksymiuk (Warszawski Festiwal Filmowy), Anna Zamecka (reżyserka), Gudmundur Arnar Gudmundsson (reżyser), Agnieszka Elbanowska (reżyserka), Anita Skwara (Regiofun), Logan Sandler (reżyser)
Data emisji: 17.10.2016
Godzina emisji: 20.08
PAP/mk/fbi