O tym, jak bigbit wyrósł z muzyki poważnej...

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
O tym, jak bigbit wyrósł z muzyki poważnej...
Gościem Jerzego Sosnowskiego (P) będzie Paweł Nawara (L) Foto: Katarzyna Goleniewska/PR

- Młodzi ludzie tworzyli muzykę rockową, bo buntowali się wobec tego, czego słuchali ich rodzice. W środkach masowego przekazu była wtedy tylko muzyka klasyczna i jazz... - mówi Paweł Nawara z firmy fonograficznej Kameleon Records.

Posłuchaj

Muzyka poważna - źródło bigbitu i rocka (Trójkowy wehikuł czasu)
+
Dodaj do playlisty
+

Muzyka bigbitowa wydawała się oddalona po prostu KOSMICZNIE od muzyki poważnej. A jednak prawie od samego początku zdarzały się w niej nawiązania, cytaty, a wręcz gitarowe przeróbki utworów klasycznych. Jedne mniej udane (jak "Prząśniczki" Moniuszki, zaśpiewane w rytmie twista przez jednego z laureatów "Złotej Dziesiątki" na festiwalu w Szczecinie w 1962 roku, skądinąd potem wspaniałego lidera Zdroju Jana), inne bardziej. A pod koniec lat 60. nastąpił prawdziwy wysyp nagrań, adaptujących dla potrzeb "mocnego uderzenia" kompozycje znane dotąd jedynie z filharmonii.

Bodaj najciekawszym i z wielu powodów najbardziej tajemniczym tego przykładem są nagrania zespołu "Czterech", które ukazały się właśnie na płycie zredagowanej przez niestrudzonego Pawła Nawarę.


Paweł Nawara w studiu Trójki, fot. Katarzyna Goleniewska/PR Paweł Nawara w studiu Trójki, fot. Katarzyna Goleniewska/PR

W audycji mówiliśmy więc przede wszystkim o "Czterech", ale zaprezentowaliśmy również cały szereg prawdziwych białych kruków. Usłyszeliśmy zdumiewające dźwięki zarejestrowane m.in. przez Niebiesko-Czarnych, Pięciolinie oraz... zespół wokalny Partita, którego nazwa wywodziła się wprost od Bacha. 

 W audycji nadaliśmy następujace utwory:

  1. Passaty: Odpocznij Beethovenie (1969) 2'44"
  2. Partita: [Beethoven] Sonata cis-moll (1967) 3'13"
  3. Czterech: [Bach] Preludium f-moll (BWV 857) (1968) 1'42"
  4. Czterech: [Bach] Aria z III suity orkiestrowej (BWV 1068) (1968) 4'25"
  5. Partita: [Bach] Aria ze Suity D-dur (1967) 2'45"
  6. Czterech: [Bach] Fuga d-moll (BWV Anh. 180) (1968) 1'41"
  7. Czterech: [Bach] Preludium D-dur (BWV 850) (1968) 1'44"
  8. Niebiesko-Czarni: [Chaczaturian] Taniec z szablami (1968?) 4'24"
  9. Pięciolinie: Greensleeves / Molly O / Poganiacze bydła (1964) 1'57"
  10. Dżamble: Wymyśliłem ciebie (1971) (fragment; całość 3'07")

***

Tytuł audycji: Trójkowy wehikuł czasu
Przygotowali: Jerzy Sosnowski, Agnieszka Obszańska
Gość: Paweł Nawara (firma fonograficzna Kameleon Records)
Data emisji: 5.03.2015
Godzina: 15.07

fbi/bch


Polecane