Pytania o przyszłość teatru

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Pytania o przyszłość teatru
Foto: Glow Images/East News

Teatr przybiera różne formy i pod względem artystycznym i instytucjonalnym. Jaka będzie jego przyszłość dyskutowali w Trójce zaproszeni goście.

Posłuchaj

"Klub Trójki" - 1 marca 2012
+
Dodaj do playlisty
+

Przyszłości teatru będzie dotyczył panel na Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi jego tytuł to "Czy nadchodzi koniec teatru, jaki znamy?". W "Klubie Trójki" Barbara Marcinik i jej goście podjęli się próby odpowiedzi na pytanie o przyszłość teatru, próbując przygotować się do festiwalowej debaty.

 

 

Skąd pytanie o przyszłość teatru? Czy są jakieś zagrożenia? Na te pytania prowadząca Klub Trójki próbowała odpowiedzieć wraz z krytykiem, wicedyrektorem Teatru Polskiego w Bydgoszczy – Pawłem Sztarbowskim, szefem Działu Zagranicznego "Dialogu" - Piotrem Olkuszem oraz dyrektor Festiwalu i Teatru Powszechnego w Łodzi - Ewą Pilawską.

Po ostatnich festiwalowych wydarzeniach w Polsce, można stwierdzić, że kryzysu w teatrze być nie powinno, wciąż jednak powstają pytania o jego przyszłość, o role w teatrze, o wolność dyrektora i dobór zespołu.

Ewa Pilawska jest zdania, że dyrektor powinien mieć prawo wyboru zespołu teatralnego. - Tylko wtedy powstanie prawdziwy i żywy teatr. Jeśli zbierze się grupa ludzi zdeterminowanych, którzy podążają w tym samym kierunku, którym zależy w jednakowy sposób. Jeśli w jednakowy sposób kreują przestrzeń artystyczną i są odpowiedzialni - to ja myślę, że to jest przyszłość teatru.

- W Polsce jest bardzo dużo skostniałych teatrów, które poprzez to skostnienie zatrzymują rozwój. Bardzo często bywa tak, że jest to tylko kilku aktorów, którzy chcą zatrzymać stare. Bywa, że dyrektor się rozbija o kilka sfrustrowanych osób. Myślę, że problem jest tutaj, bo nie widzę problemu między twórcami, a publicznością - dodała Ewa Pilawska.

Paweł Sztarbowski zwraca uwagę na ogromne shierarchizowanie teatru, bo teatr to nie tylko zespół teatralny.

Dzisiejsza sytuacja teatrów wcale nie jest łatwa. Sytuacji nie poprawia najnowsza ustawa dotycząca ich działalności, która narzuca kolejne ograniczenia na dyrektora teatru.

Ogromnym atutem polskiego teatru jest jego wielopokoleniowość. W tej sytuacji ideałem byłoby, gdyby każdy twórca teatralny mógł stworzyć własny teatr. Goście zaproszeni do trójkowego studia, mieli też okazję wysłuchać rozmowy z najmłodszym przedstawicielem reżyserów teatralnych dwudziestoletnim Michałem Kmiecikiem, przyjrzeć się również różnym formom funkcjonowania teatrów jak np. teatry Krystiana Lupy, Krzysztofa Warlikowskiego czy Mai Kleczewskiej, a także formom prowadzenia teatru za granicą.

Aby poznać opinie zaproszonych ekspertów zapraszamy do wysłuchania "Klubu Trójki" - 1 marca 2012, autorami audycji są Barbara Marcinik i Wojciech Dorosz - wydawca.

Polecane