Uwaga, jedzie polski kierowca
2011-08-17, 14:08 | aktualizacja 2011-08-17, 14:08
Z jednej strony: coraz lepsze samochody wyposażone w systemy antypoślizgowe, strefy zgniotu i dużo poduszek powietrznych. Z drugiej: niefrasobliwość kierowców przejawiająca się w różnych, czasem bardzo dziwnych, zachowaniach.
Posłuchaj
Piotr Wróblewski, instruktor jazdy sportowej, podkreślił, że im lepszy samochód, tym wyżej Polacy oceniają swoje umiejętności prowadzenia samochodu. – Mamy dziś do dyspozycji więcej urządzeń wspomagających niż 30 lat temu, ale jeździmy proporcjonalnie szybciej, zatem skutki wypadków są podobne - wyjaśnił w "Klubie Trójki".
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podała, że w 2010 roku na polskich drogach zginęło aż o 670 osób mniej niż rok wcześniej, wciąż jednak jesteśmy w europejskiej czołówce pod względem liczby ofiar śmiertelnych.
Zgubny brak skupienia
Kierowca rozmawiający przez telefon to już powszechny widok. Często zobaczyć można także kobietę nakładającą makijaż, otwierającą torebkę albo - już niezależnie od płci - kierowcę piszącego sms.
– Brak skupienia gubi kierowców. Co z tego, że ktoś ćwiczył poślizgi czy jazdę w trudnych warunkach, jeśli w trakcie jazdy przygląda się billboardom, kłóci z pasażerami albo wyciąga butelkę spod pedałów? - powiedział z naciskiem Piotr Wróblewski.
Prędkość kontra sprawność
Goście Dariusza Bugalskiego zgodnie przyznali, że na ogólny stan bezpieczeństwa na polskich drogach wpływ ma wiele czynników. Ale chyba najbardziej lekceważonym z nich jest stan techniczny aut.
- Nie mamy wiarygodnych danych dotyczących wpływu sprawności aut na liczbę wypadków, bo tego się po prostu nie bada. Gdy dochodzi do zderzenia, policjantom szybciej i łatwiej jest wpisać jako przyczynę nadmierną prędkość - powiedział Kadelski.
Same za siebie mówią liczby: maksymalna kwota mandatu za przekroczenie prędkości to 500 zł; za zły stan techniczny bądź brak aktualnego badania – jedynie 50 zł. Policja często mierzy prędkość, rzadko zatrzymuje auta, które przekraczają dopuszczalne normy emisji gazów i prawie nigdy kieruje samochody na badanie zawieszenia.
Jaki wpływ na umiejętności kierowców mają gry komputerowe? Jakich zasad przestrzegać, jadąc na wybojach i mokrych liściach? Odpowiedzi na te pytania usłyszysz w "Klubie Trójki o bezpieczeństwie na polskich drogach".
Audycji "Klub Trójki" można słuchać od poniedziałku do piątku po 21:00.
(asz)