Zbrojownia na Wawelu znów otwarta. Wśród eksponatów suknia-zbroja Balenciagi
Zamek Królewski na Wawelu otwera po renowacji Zbrojownię. Od 28 listopada będzie można oglądać militaria i niepokazywane dotąd dzieła sztuki. Na zwiedzających czeka niespodzianka: "militarna" suknia Balenciagi, która do Krakowa przyjechała niemal wprost z wystawy w paryskim Luwrze. Do końca listopada zwiedzanie za darmo.
Kreacja Balenciagi w Paryżu na wystawie "Louvre Couture"
Foto: Izabela Dudkiewicz (zbiory prywatne)
Zbrojownia na Wawelu, po rocznej renowacji, zmieniła się nie do poznania. Nowa jest aranżacja całej wystawy, o jedną trzecią zostały powiększone zbiory, obiekt stał się nowoczesny, z lepszą niż dotąd prezentację kolekcji militariów.
Posłuchaj audycji w Trójce
- o wystawie Aliny Szapocznikow w "Terra Kultura"
- Kraków - Łódź. Między literaturą a teatrem w "Trójce pod Księżycem"
Broń z okresu rozkwitu rycerstwa
Zgromadzone w tym miejscu eksponaty reprezentują broń z epoki rozkwitu rycerstwa, czyli późnego średniowiecza i wczesnej nowożytności.
W zbiorach dominują egzemplarze z końca XV oraz XVI w. To przed wszystkim miecze, najważniejszy rodzaj broni białej, używane powszechnie zarówno przez elitę, jak też zwykłych żołnierzy. Wśród nich są miecze dwuręczne przeznaczone dla wysoko wykwalifikowanych zawodowych kombatantów zwanych z niemiecka landsknechtami.
Królewskie zbroje najwyższego kunsztu
Z kolei wśród zbroi płytowych i ich elementów wyróżniają się dwa najwyższej jakości dzieła płatnerstwa: norymberska zbroja turniejowa z Dworu Artusa w Gdańsku oraz wykonana w Innsbrucku młodzieńcza zbroja Zygmunta Augusta naśladująca skrojony według aktualnej mody kostium. Na uwagę zasługuje zespół różnego typu hełmów, a wśród nich mediolańska salada nawiązująca do kształtu prezentowanego obok starożytnego hełmu greckich hoplitów – mówią Krzysztof J. Czyżewski i dr Rafał Ochęduszko, kuratorzy Zbrojowni.
Moda w dialogu z historią
Na zwiedzających czeka niespodzianka: suknia zbroja-Balenciagi. Kreacja pochodzi z kolekcji Balenciaga Haute Couture jesień/zima 2023–2024 i jest współczesną interpretacją zbroi maksymiliańskiej z początku XVI wieku.
Suknia naśladuje kształt renesansowej zbroi: sztywne, metalicznie błyszczące fałdy i kształty kojarzą się z żłobkowaniem metalu, podkreślając talię i modelując sylwetkę niczym pancerz idealnie dopasowany do ciała. Ten zabieg tworzy efekt dystansu – ciało staje się niemal posągowe, mechaniczne, a jednocześnie zachowuje swoją obecność i wrażliwość. Tak jak w dawnym pancerzu, ubranie nadaje ciału nową strukturę, siłę, a zarazem uwidacznia jego kruchość.