Black Friday, czyli "nowa świecka tradycja" światowego konsumpcjonizmu
W "Klubie Trójki" rozmowa o Black Friday i różnych jego aspektach. Piątek po Dniu Dziękczynienia jest w Stanach Zjednoczonych początkiem zakupów przed Bożym Narodzeniem i dniem największych wyprzedaży. Ta "nowa świecka tradycja" rozlewa się już po całym świecie.
Setki ton nie sprzedanych ubrań wyrzuconych na pustyni Atacama w Chile, to także efekt uboczny szaleństwa wyprzedaży w Black Friday
Foto: MARTIN BERNETTI/AFP/East News
Tego dnia sklepy są czynne dłużej, czasami nawet cała dobę, i oferują jednodniowe okazje i atrakcyjne zniżki cen. Dla wielu sklepów w Stanach Zjednoczonych Black Friday jest najbardziej dochodowym dniem w roku. Nic dziwnego: jak się oblicza, tego dnia w USA zakupów dokonuje ponad 100 mln. Amerykanów! Od początku XXI wieku coraz więcej krajów zachodnich wprowadza tę "nową świecką tradycję" - oczywiście z powodów komercyjnych. Co więcej, pojawiają się nowe pomysły na rozszerzenie tego wyprzedażowego pomysłu na weekend (Black Weekend), a nawet na tydzień (Black Week).
W "Klubie Trójki" (czwartek, 27 listopada, godz. 20.05) porozmawiamy o korzeniach i kulturze przecen w USA, stronie ekonomicznej Black Friday w perspektywie USA i świata. Będzie również o etyce i motywacjach zarówno sprzedawców, jak i kupujących, a także o globalnym wpływie tego okresu handlowego: od pustyni Atakama po szwalnie w Bangladeszu.
Gośćmi Pauliny Wilk będą Radosław Korzycki (amerykanista) i Małgorzata Przewalska (aktywistka z Fashion Revolution Poland).
Piotr Radecki