Rzeźba Igora Mitoraja sprzedana. "Rekord, który cieszy, ale nie dziwi"
Rzeźba "Tindaro" Igora Mitoraja, którą do końca września można oglądać przy placu Trzech Krzyży w Warszawie, została sprzedana. Dzieło osiągnęło kwotę 6,89 mln zł, wliczając opłaty aukcyjne. - Jest to absolutny rekord cenowy artysty na profesjonalnym rynku aukcyjnym - mówiła Marzena Karpińska, wiceprezeska Domu Aukcyjnego Polswiss Art.
Rzeźba "Tindaro" Igora Mitoraja przy placu Trzech Krzyży w Warszawie
Foto: Szymon Pulcyn/PAP
Monumentalna, czterometrowa rzeźba "Tindaro" Igora Mitoraja stanęła przy placu Trzech Krzyży w Warszawie na początku września. We wtorek odbyła się licytacja dzieła w Domu Aukcyjnym Polswiss Art. Cena wywoławcza wynosiła 4 mln zł, ale rzeźba osiągnęła kwotę 6,89 mln zł, wliczając opłaty aukcyjne.
"Rekord, który cieszy, ale nie dziwi"
Organizatorzy aukcji przeczuwali, że "Tindaro" może ustanowić rekord cenowy Igora Mitoraja. - Jest to absolutny rekord cenowy artysty na profesjonalnym rynku aukcyjnym. Rekord, który cieszy, ale nie dziwi, ponieważ jest to największa i najbardziej rozbudowana narracyjnie praca Igora Mitoraja, jaka kiedykolwiek była proponowana na aukcji, dodatkowo z prestiżową proweniencją i historią - powiedziała w rozmowie z PAP Marzena Karpińska, wiceprezeska Domu Aukcyjnego Polswiss Art.
Jak podaje portal rynku sztuki Artinfo, to nie tylko zdecydowany rekord cenowy Igora Mitoraja, ale także jedna z najdroższych prac rzeźbiarskich w historii rynku, ustępująca pod względem ceny tylko grupom rzeźbiarskim Magdaleny Abakanowicz.
Rzeźbę można oglądać na placu Trzech Krzyży przed wejściem do hotelu Sheraton Grand do końca września, ale później ma pozostać w przestrzeni publicznej miasta. - Gdzie? Na tę informację musimy jeszcze poczekać - dodała Karpińska.
"Tindaro" Igora Mitoraja
Czterometrowy "Tindaro" powstał w 1997 roku z patynowanego brązu, waży 2,6 tony. Rzeźba powstała na zamówienie międzynarodowej firmy KPM, stanęła wówczas przed siedzibą firmy, w biznesowej dzielnicy Paryża La Défense, pośród spektakularnych rozwiązań architektonicznych tej części miasta.
Monumentalna głowa młodego mężczyzny, nazwana Tindaro, odwołuje się do Tyndareosa, króla Sparty i ojca Heleny Trojańskiej. Mitoraj, zainspirowany tą mitologiczną postacią, wykonał kilka różnych jej wizerunków. Zobaczyć je można w różnych miejscach na świecie, m.in. w miejscowości Piazza Armerina na Sycylii, na piazza dell’Anfiteatro w Lukce oraz w ogrodach Boboli we Florencji.
Dzieła Mitoraja łączą klasyczną urodę z destrukcją wywołaną upływem czasu. Widać w nich wyraźne napięcie między doskonałością a ułomnością. Wyróżniającym elementem prezentowanej monumentalnej kompozycji jest rozbudowana forma jej tylnej części: dwa smukłe filary, połączone belkowaniem, rozpierają rzeźbę od środka. Artysta umieścił na nich reliefy w postaci zabandażowanego popiersia - stanowią one cytat jego innej pracy pt. "Argos", widzianej od frontu i od tyłu.
Igor Mitoraj - kim był
Igor Mitoraj (1944-2014), właściwie Jerzy Makina to polski rzeźbiarz, który od 1968 roku tworzył poza granicami Polski - we Francji, Niemczech i Włoszech. To jeden z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy współczesnych, który zyskał międzynarodowy rozgłos. Początki jego wielkiej kariery wiążą się z przeprowadzką w 1979 roku do Włoch.
Tworzył w małym miasteczku Pietrasanta, gdzie w połowie lat 80. trafiła znana włoska krytyczka sztuki i jedna z najbardziej wpływowych kobiet w Rzymie Maria Angiolillo. Zafascynowana Mitorajem pomogła mu zorganizować pierwszą wielką wystawę, która odbyła się w Zamku Świętego Anioła w Rzymie w 1985 roku. Zwieńczony sukcesem pokaz otworzył rzeźbiarzowi drzwi do międzynarodowej kariery i zaowocował kolejnymi ważnymi ekspozycjami we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych.
Artysta otrzymał zamówienia na wiele monumentalnych realizacji rzeźbiarskich, jak kariatydy gmachu Prefektury Policji w Paryżu, fontanna w Mediolanie czy pomnik na Piazza Mignanelli w Rzymie. W Warszawie prace Igora Mitoraja można zobaczyć m.in. na Żoliborzu. W 2004 r. przed szklanym budynkiem Centrum Olimpijskiego stanął "Uskrzydlony Anioł" - "Icaro Alato".W tym samym roku na Mokotowie przy ul. Bobrowieckiej pojawił się "Wielki Toskańczyk" - "Grande Toscano". W 2009 r. Mitoraj wykonał tzw. Anielskie drzwi do kościoła Matki Bożej Łaskawej na warszawskim Starym Mieście.
Ewelina Kołaczek
Źródło: PAP, Trójka