Jaka jest polska szkoła? "Nie czują się tu dobrze ani nauczyciele, ani uczniowie"

Czy są jeszcze nauczyciele z pasją? Czy polska szkoła może być wystarczająca? W jaki sposób powinna odpowiadać na dynamiczne zmiany związane z rozwojem sztucznej inteligencji?  – rozmowa w "Klubie Trójki" i Audiodokument.

Jaka jest polska szkoła? "Nie czują się tu dobrze ani nauczyciele, ani uczniowie"

Czy w polskiej szkole jest miejsce dla nauczycieli z pasją?

Foto: Leszek Szymański/PAP

- Nauczyciel powinien być jak wielki dąb - silny, cierpliwy, dający schronienie młodemu lasowi" - mówi bohater reportażu pt. "Ukryty w liściach" Agnieszki Czyżewskiej-Jacquement, nauczyciel Tomasz Niechoda, który swoją pracę traktuje jak misję. Uczy, inspiruje i przygotowuje młodzież do tego, by kiedyś mogła zająć jego miejsce "wypełnić przestrzeń nowym życiem, nowym lasem". Tomasz Niechoda każdą wolną chwilę poświęca swojej drugiej pasji - Puszczy Białowieskiej. Odkrywa najstarsze i najpotężniejsze drzewa, dokumentując ich historię i piękno. Na co dzień uczy historii. I tak historia świata i historia drzew metaforycznie się przenikają.

- To wspaniały zawód - podkreśla Tomasz Niechoda i dodaje - Ludzie wokół cały czas się zmieniają. Nie można czuć się samotnym. Podkreśla także, że w życiu najważniejsze jest posiadanie pasji. - To jak znalezienie drugiego pełniejszego wymiaru radości - zaznacza. Tego powinno się uczyć. Pokazywać uczniom nowe ścieżki, z których sami wybiorą te dla siebie istotne.

Polska rzeczywistość szkolna

O tym jaka jest polska szkoła próbuje odpowiedzieć w audycji "Klubu Trójki" Anna Dudzińska. Gościnią programu jest Iga Kazimierczyk, psycholożka, nauczycielka nauczycieli i specjalistka od nudy szkolnej, prezeska Fundacji "Przestrzeń dla edukacji". Zdaniem Igi Kazimierczyk w polskiej szkole nadal jest przestrzeń dla nauczycieli z zamiłowaniem. Niestety znacząca część z nich odchodzi z zawodu. - Polscy nauczyciele są sfrustrowani i przepracowani. Prawie 70 proc. z nich - i są to ostrożne szacunki - opisuje swoje poczucie satysfakcji zawodowej na granicy przemęczenia i wypalenia zawodowego - zwraca uwagę psycholożka i przewrotnie dodaje - Śpieszmy się kochać dobrych nauczycieli, bo oni naprawdę odchodzą ze szkoły. Rynek pracy ma dla nich różne propozycje. Czasem bardzo zaskakujące. Według specjalistki to, co wydaje się głównym czynnikiem zniechęcającym do pozostania w szkole to klimat tej instytucji. W takich warunkach trudno jest pracować z poczuciem misji.

Jaka powinna być szkoła

- W szkole nie czują się dobrze ani nauczyciele, ani uczniowie, ani rodzice - podkreśla psycholożka. Jej zdaniem polska szkoła wymaga zmian odpowiadających obecnej rzeczywistości. Te jednak zachodzą zbyt powoli. - Ludzie, którzy pracują w systemie edukacji muszą być autentyczni. Nie mogą być alfa i omegą. Potrzebują wsparcia instytucjonalnego i dobrego otoczenia - podsumowuje specjalistka.

Magdalena Hejna