50. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. 16 filmów w Konkursie Głównym
Poznaliśmy listę 16. filmów zakwalifikowanych do Konkursu Głównego 50. FPFF w Gdyni. Organizatorzy ogłosili również listę 32. filmów, które trafiły do Konkursu Filmów Krótkometrażowych.
50. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
Foto: mat. prasowe
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (do 1986 roku w Gdańsku) to najważniejszy, chociaż nie najstarszy, festiwal filmowy w Polsce. W tym roku szczególnie ważnych, gdyż świętujący 50. edycję.
16 filmów w Konkursie Głównym 50. FPFF
Już dwa miesiące przed początkiem festiwalu, który w tym roku odbędzie się w dniach 22-27 września, organizatorzy ogłosili listę filmów, które znalazły się w Konkursie Głównym jubileuszowego 50. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Zgodnie z regulaminem 50. FPFF wyboru filmów do Konkursu Głównego dokonali: Dyrektorka Artystyczna Festiwalu Joanna Łapińska przy wsparciu powołanego przez nią Zespołu Selekcyjnego (organ doradczy, w którym w tym roku pracowali: operator i reżyser Marcin Koszałka, producentka Irena Strzałkowska i reżyser Janusz Zaorski) oraz Komitet Organizacyjny.
W Konkursie Głównym znalazło się 16 filmów. Wśród nich jest 6 pełnometrażowych debiutów reżyserskich i 2 drugie filmy reżyserów. Oto pełna lista:
- "Brat", reżyseria: Maciej Sobieszczański, scenariusz: Maciej Sobieszczański, Grzegorz Puda;
- "Capo", reżyseria: Robert Kwilman, scenariusz: Robert Kwilman, Malwina Górecka, Kirk Kjeldsen;
- "Chopin, Chopin!", reżyseria: Michał Kwieciński, scenariusz: Bartosz Janiszewski;
- "Dom dobry", reżyseria i scenariusz: Wojciech Smarzowski;
- "Franz Kafka", reżyseria: Agnieszka Holland, scenariusz: Marek Epstein, Agnieszka Holland;
- "Klarnet", reżyseria i scenariusz: Tola Jasionowska;
- "Larp. Miłość, trolle i inne questy", reżyseria: Kordian Kądziela, scenariusz: Kordian Kądziela, Michał Wawrzecki;
- "Ministranci", reżyseria i scenariusz: Piotr Domalewski;
- "Nie ma duchów w mieszkaniu na Dobrej", reżyseria: Emi Buchwald, scenariusz: Emi Buchwald, Karol Marczak;
- "Światłoczuła", reżyseria: Tadeusz Śliwa, scenariusz: Tomasz Klimala, Hanna Węsierska;
- "Terytorium", reżyseria: Bartosz Paduch, scenariusz: Marcin Grabowski, Bartosz Paduch;
- "Trzy miłości", reżyseria: Łukasz Grzegorzek, scenariusz: Łukasz Grzegorzek, Krzysztof Balcewicz, Weronika Bilska, Natalia Grzegorzek;
- "Vinci 2", reżyseria: Juliusz Machulski, scenariusz: Juliusz Machulski, Robert Więckiewicz;
- "Wielka Warszawska", reżyseria: Bartłomiej Ignaciuk, scenariusz: Jan Purzycki, Bartłomiej Ignaciuk;
- "Zamach na papieża", reżyseria i scenariusz: Władysław Pasikowski;
- "Życie dla początkujących", reżyseria: Paweł Podolski, scenariusz: Paweł Podolski, Lynn Kucharczyk.
- Półwiecze festiwalu zamykamy wyjątkowo różnorodnym zestawem filmów z Konkursu Głównego. Mamy tu mocne nazwiska, tytuły, które już zdążyły stać się głośne i nasze tegoroczne odkrycia. 16 filmów odległych pod względem stylu, tematów i gatunków. Widzę w tym ciekawy punkt wyjścia do rozmowy o polskim kinie i jego przyszłości. Bo tej refleksji o jutrze na pewno nie może zabraknąć w Gdyni podczas naszej jubileuszowej edycji – komentuje ten wybór Joanna Łapińska.
32 filmy w Konkursie Filmów Krótkometrażowych 50. FPFF
Równocześnie organizatorzy ogłosili również listę filmów, które znalazły się w Konkursie Filmów Krótkometrażowych jubileuszowego 50. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Wyboru filmów również dokonała Dyrektorka Artystyczna Festiwalu, wspierając się rekomendacją powołanych przez siebie doradczyń - historyczki kina Moniki Talarczyk oraz producentki Agaty Szymańskiej.
Do Konkursu Filmów Krótkometrażowych 50. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych zakwalifikowały się 32 filmy wyprodukowane przez szkoły filmowe oraz niezależnych producentów, a także w ramach programu "Trzydzieści Minut" Studia Munka - Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Oto pełna lista:
- "Asomia", reżyseria: Wojtek Węglarz, Gracjana Piechula, produkcja: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach;
- "Bazarove Love", reżyseria: Jakub Pycak, produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa;
- "Bez reszty", reżyseria: Jakub Prysak, produkcja: Studio Munka – Stowarzyszenie Filmowców Polskich;
- "Bliżej", reżyseria: Aleksandra Szczyrek, produkcja: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach;
- "Ćwiartka", reżyseria: Maja Górczak, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Dickflip", reżyseria: Dominik Hadziewicz, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Fish and Chips", reżyseria: Bartłomiej Błaszczyński, produkcja: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach;
- "Fuck Them All", reżyseria: Polina Biliaieva, produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa;
- "Glitter", reżyseria: Konrad Kultys, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Houdini", reżyseria: Mariusz Rusiński, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Jagody", reżyseria: Marta Kowalska, produkcja: Gdyńska Szkoła Filmowa;
- "Jak się odkochać", reżyseria: Varvara Zarytska, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Jogurt", reżyseria: Aleksandra Góralewska, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Lucciola", reżyseria: Aleksandra Neyman, produkcja: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach;
- "Ludzie i rzeczy", reżyseria: Damian Kosowski, produkcja: Studio Munka - Stowarzyszenie Filmowców Polskich;
- "Navidad de Marga", reżyseria: Marcia Majcher, produkcja: Staron-Film;
- "Nibylandex", reżyseria: Agata Kapuścińska, produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa;
- "Nigdy nie znikasz", reżyseria: Jakub Cyryl Grabarczyk, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Patrzę w niebo", reżyseria: Alexandra Strunin, produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa;
- "Po prostu", reżyseria: Olga Kałagate, produkcja: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach;
- "Pożegnanie z morzem", reżyseria: Mateusz Nowak, produkcja: Katarzyna Strumnik;
- "SLAP!!", reżyseria: Mikołaj Piszczan, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Soap Opera", reżyseria: Anja Zalewska, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Strach", reżyseria: Robert Zawadzki, produkcja: Gdyńska Szkoła Filmowa;
- "Szmonces o Dybuku", reżyseria: Maciej Tyburski, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Szumy i fonie", reżyseria: Piotr Krzysztof Kamiński, produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa;
- "Taty nie ma", reżyseria: Jan Saczek, produkcja: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach;
- "Tłum. it’s okay to be quiet", reżyseria: Filip Jakubowski, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Wyspy", reżyseria: Jakub Wenda, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Zwyczaje pingwinów", reżyseria: Jakub Poterała, produkcja: Gdyńska Szkoła Filmowa;
- "Zza szyby podglądam jak umiera sarna, młoda", reżyseria: Angelika Cygal, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi;
- "Żabi śpiew", reżyseria: Xymena Zaręba, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi.
- O udział w konkursie ubiegało się aż 190 tytułów, wybór był więc bardzo trudny. Widzę tu esencję tego, o czym chcą dziś opowiadać młodzi. To często komentarz do świata wokół nas - jego strachów i niepokojów. Wśród tematów mamy wielkie kataklizmy: wojnę, migrację, erozję więzi społecznych, a obok tego intymne, osobiste historie, w których centrum stoi rodzina lub jednostka. Różnorodność treści dopełnia bogactwo stylistyczne. Twórczynie i twórcy krótkiej formy chętnie sięgają po wyraziste formalne ramy, konkretną konwencję gatunkową albo ożywczy humor. Myślę, że jeśli mówimy o jutrze polskiego kina, to jego wschód dzieje się właśnie tu: w Konkursie Filmów Krótkometrażowych, który bardzo wszystkim polecam – mówi Dyrektorka Artystyczna Joanna Łapińska.
Do końca lipca ogłoszona zostanie też lista filmów zakwalifikowanych do Konkursu Perspektywy.
Polskie Radio jest patronem 50. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni i jak co roku będzie relacjonować jego przebieg.
Piotr Radecki