Fejkowe reklamy z celebrytami znikną? Sztuczna inteligencja ma rozwiązać problem
2025-03-12, 08:03 | aktualizacja 2025-03-12, 10:03
Reklamy wykorzystujące nielegalnie wizerunki znanych osób to zmora mediów społecznościowych. Sztuczna inteligencja ma sprawić, że znikną.
Chyba każdy użytkownik mediów społecznościowych zetknął się z reklamami, w których celebryci zachęcają do inwestycji finansowych. W rzeczywistości to deepfaki, które doprowadziły już wielu ludzi do poważnych strat finansowych. Koncern Meta, właściciel m.in. Facebooka, dotychczas reagował na zgłoszenia opieszale, ale teraz zapewnia, że dzięki AI takie reklamy znikną.
Posłuchaj
Skuteczne deepfaki
Przeciętny Polak spędza na FB ok. 16 godzin miesięcznie. I często trafia na reklamy, w których znane osoby, np. Robert Lewandowski, zachęcają do dużych inwestycji finansowych. To fałszywki wykorzystujące deepfaki wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji. Ale, niestety, skuteczne.
- Jestem przekonany, że część osób, które nas teraz słuchają, ma wśród swoich znajomych ludzi, którzy inwestują na tych fałszywych platformach. Ale oni jeszcze nie wiedzą, że to jest przekręt - potwierdza Piotr Konieczny z niebezpiecznik.pl.
Przeczytaj także:
- Życie bez mediów społecznościowych. Jak walczyć z cyfrowym uzależnieniem?
- Instagram przeciw hejtowi. Aplikacja przefiltruje dla nas wiadomości z mową nienawiści
- Media społecznościowe czy "antyspołecznościowe"?
Idą zmiany na lepsze
Dotychczas platformy społecznościowe niewiele sobie robiły z tych reklam, ale podobno ma się to zmienić: - Po trzech kwartałach walki z Metą, właścicielem FB i Instagrama udało nam się wymóc zmiany, które wchodzą w całej Europie, nie tylko w Polsce - stwierdza znany biznesman Rafał Brzoska, a ostatnio szef rządowego zespołu ds. deregulacji.
On i jego żona, Omenaa Mensah, blisko rok temu również padli ofiarą deepfake’owych reklam oraz rozpowszechniania fałszywych informacji na temat ich życia prywatnego. Podjęte przez nich działania prawne zaowocowały wydaniem przez prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych tymczasowego zakazu wyświetlania reklam zawierających wizerunek i dane Omeny Mensah na FB i Instagramie.
I mają też, jak widać, o wiele bardziej dalekosiężne skutki: - Meta wprowadza nowe narzędzie, dzięki któremu nasz i wasz wizerunek nigdy nie będzie już wykorzystywany do tworzenia fake newsów, do naciągania użytkowników tych platform - dodaje Omenaa Mensah.
AI powalczy z AI
Koncern potwierdza wprowadzenie AI do walki z reklamami wykorzystującymi deepfaki. Jednak będzie to wymagało akceptacji przez… samych celebrytów.
- Osoby publiczne, także w Polsce, zaczną otrzymywać powiadomienia w aplikacji, informujące o możliwości włączenia ochrony przed wykorzystaniem wizerunku za pomocą technologii rozpoznawania twarzy. Użyjemy jej, aby porównać twarz celebryty ze zdjęcia profilowego na FB lub Instagramie ze zdjęciem użytym w reklamie - informuje Magdalena Szulc z biura prasowego Mety.
To ma być szybsze i skuteczniejsze. Zobaczymy.
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Robert Grzędowski
Autor materiału reporterskiego: Józef Niewiarowski
Data emisji: 12.03.2025
Godzina emisji: 6.40
pr/kor