"No-buy 2025". Nowy trend to rezygnowanie z zakupów
2025-01-17, 21:01 | aktualizacja 2025-01-17, 21:01
Trend "No-buy 2025" szturmem podbija TikToka i inne media społecznościowe. Polega na świadomej rezygnacji z zakupów i czerpaniu radości z tego, co się posiada. Skąd wzięła się ta moda i jakie są przyczyny jej powstania?
Od początku roku liczni użytkownicy mediów społecznościowych dołączają do grupy zwolenników "No-buy 2025", czyli świadomego niekupowania. Platformy internetowe, które przecież cały czas promują różnego rodzaju produkty, stają się teraz miejscem narodzin ruchu antyzakupowego.
Posłuchaj
Zero wydatków na niepotrzebne rzeczy
Zwolennicy "No-buy 2025" obiecują nie wydawać przez cały rok pieniędzy na dobra i usługi, które nie są im niezbędne. Dobrowolnie rezygnują z zakupów kolejnych ubrań czy kosmetyków, a nawet abonamentów streamingowych czy częstych wizyt w restauracjach.
- Nawet ludzie, którzy zupełnie się nie przejmują ekologią zauważają, że z tą modą na posiadanie zaczyna być coś nie tak - mówi Andrzej Tucholski, psycholog. - Z drugiej strony, jako konsumenci, bardzo się przejechaliśmy na tym, jak wygląda faktyczna jakość tanich rzeczy, które do nas trafiają za pośrednictwem zamówień internetowych. Nawet młodzi ludzie zauważają, że już mają za dużo szpargałów, a co dopiero ci starsi - dodaje.
Reakcja na drożyznę
Ten trend to próba odzyskania kontroli nad wydatkami i kształtowania bardziej odpowiedzialnej postawy wobec pieniędzy. To także reakcja na powszechną drożyznę i rzeczywiste problemy finansowe ludzi na całym świecie.
Przeczytaj także
- Zakopane walczy z "reklamozą". Uchwałę popierają nawet przedsiębiorcy
- Można się uśmiać jak norka. Wizyta w Muzeum Śmiechu w Zagrzebiu
- Paszporty "Polityki" - nagroda, która motywuje. Yul Łyskawa nagrodzony!
- Jest to nie tylko skupienie wokół ekologii i tego, żeby nie iść w skrajną konsumpcję i kupowanie wielu niepotrzebnych rzeczy - kontynuuje Filip Mokrogulski, influencer. - W tym jest także drugie dno. Ceny wszystkiego są tak wysokie, że zaczynamy iść w stronę minimalizmu - podsumowuje.
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Michał Matus
Autorka materiału: Aleksandra Dobieszewska
Data emisji: 17.01.2025
Godzina emisji: 18.43
dm