Zakupowy detoks pokolenia Z. "Podkonsumpcja" zyskuje na popularności

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Zakupowy detoks pokolenia Z. "Podkonsumpcja" zyskuje na popularności
Ubrania z drugiej ręki, kupowanie przedmiotów do odnowienia i sprzeciwianie się galopującemu konsumpcjonizmowi. Młodzi coraz częściej preferują podkonsumpcję. Na czym ona polega? Foto: shutterstock / Dmitry Naumov

Podkonsumpcja, czyli #underconsumption, jest coraz popularniejszym trendem wśród pokolenia Z, aktywnego w mediach społecznościowych. Osoby młode są zmęczone konsumpcją, jej natarczywością, i zaczynają odwracać się od ciągłego kupowania nowych rzeczy. 

  • Hasztagi to bardzo potężna broń. Potrafią wpływać na popularność danego zjawiska, a także zmieniać od lat panujące trendy.
  • W mediach społecznościowych coraz częściej pojawia się hasztag #underconsumption, który symbolizuje nowy trend wśród młodych ludzi.
  • Młodzi coraz częściej decydują się na znaczne ograniczenie wydatków na zakup nowych produktów, w tym m.in. ubrań. Wszystko to w trosce o środowisko. 

Młodzi ludzie z pokolenia Z, dla których dobra materialne od dziecka stanowiły o statucie społecznym, stają się zmęczeni nieustanną pogonią za najlepszym, najnowszym i najmodniejszym. Konsumpcjonizm staje się dla nich uciążliwą gonitwą za trendami wyznaczanymi przez największe koncerny.

#underconsumption = podkonsumpcja

W mediach społecznościowych z dnia na dzień pojawia się coraz więcej hasztagów #underconsumption, symbolizujących coraz mocniejszą tendencję do odchodzenia od konsumpcyjnego trybu życia.

- Pojawia się grupa ludzi, która mówi: stop, wystarczy. Po co każdego roku kupować nowe - mówi profesor Dominika Maison z panelu badawczego Ariadna. - Coraz częściej w pewnych kręgach ludzie chwalą się, że używają czegoś przez kilkanaście lat. Takie podejście jest coraz bardziej pożądane - dodaje.



 

Influencerzy zmieniają podejście do produktów

Zwolennicy trendu podkonsumpcji, zwanej też niedokonsumpcją, wolą kupować znacznie mniej i jednocześnie stawiać na jakość wybranego produktu, który powinien być trwały i funkcjonalny. Coraz popularniejsze są także zakupy rzeczy używanych.

- Trend ten jest bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych - mówi Wojciech Przybylski, bloger. - Do Polski jeszcze nie wkroczył, więc zachęcam twórców internetowych, aby dzielili się swoimi spostrzeżeniami i wiedzą - dodaje. 

Czytaj także: 


 

Deinfluencing. Na czym polega?

Co więcej, w sieci pojawiło się także zjawisko deinfluencingu. Zjawisko polega na tym, że influencerzy zaczynają pokazywać złe strony produktów i zniechęcać potencjalnych klientów do ich kupowania.


Posłuchaj

3:46
Młodzi coraz częściej są zmęczeni konsumpcyjnym nastawieniem do życia i preferują podkonsumpcję (Zaaraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

*** 

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Krzysztof Łoniewski 

Autor materiału: Józef Niewiarowski
Data emisji:
 21.08.2024
Godziny emisji: 18.13

dm/wmkor

Polecane