Czy możemy odkryć wszystkie tajemnice kosmosu? Ekspert wyjaśnia

Czy możemy odkryć wszystkie tajemnice kosmosu? Ekspert wyjaśnia
Światowy Dzień Kosmosu ma zachęcać ludzi do zgłębiania tajemnic wszechświata.Foto: Shutterstock/Zakharchuk

Światowy Dzień Kosmosu nie tylko upamiętnia wydarzenia związane z badaniami przestrzeni kosmicznej, ale również ma zachęcić ludzi do zagłębiania tajemnic kosmosu. Czy można odkryć wszystkie jego tajemnice?

• 21 maja obchodzimy Światowy Dzień Kosmosu.
  • Celem obchodów Dnia Kosmosu jest upamiętnienie wydarzeń związanych z badaniami przestrzeni kosmicznej i zainspirowanie naukowców do dalszej pracy.
  • Dzień ten ma też zachęcać ludzi do zgłębiania tajemnic wszechświata.

Tajemnice, jakie skrywa kosmos

Nieczęsto się zdarza, że dzięki obserwacjom zjawisk na Ziemi możemy odkryć tajemnice kosmosu. Jak wyjaśnia popularyzator nauki Karol Wójcicki, jest wręcz niemożliwym, żeby w przyszłości odkryć wszystkie tajemnice, jakie skrywa wszechświat. - Najbardziej pociągające w tym wszystkim jest to, że jak długo byśmy nie szukali, wciąż będziemy mieli różne rzeczy do odkrywania. Nie chodzi o sam rozmiar wszechświata (chociaż to też jest niezwykle istotne), ale o to, że w Układzie Słonecznym wciąż jest jeszcze pewnie wiele niedużych obiektów do odkrycia i prawdopodobnie nigdy się nie uda odkryć wszystkiego - mówi. - Gdybyśmy spojrzeli na to w szerszym kontekście, to dowiadujemy się prawie każdego dnia coraz więcej o gwiazdach i krążących wokół nich planetach, których jeszcze 20-30 lat temu w ogóle nie obserwowaliśmy - stwierdza.

- Fakt rozwijania technik obserwacyjnych, pogłębiającej się wciąż ciekawości astronomów z całego świata, w szczególności polskich astronomów, sprawia, że my jeszcze ciągle będziemy mieli co odkrywać - dodaje.

Czy jesteśmy sami we wszechświecie?

Wszechświat nie ma konkretnej granicy, miejsca, w którym nagle by się skończył. Przypomina raczej balon, w którego obrębie istnieje m.in. Ziemia i w obrębie którego możemy się poruszać. Czy jesteśmy sami we wszechświecie? - Ten problem będzie, mam wrażenie chyba bardziej wirtualny przez dłuższy czas niż realny, ponieważ niestety często kojarzy nam się z sytuacjami nazywanymi UFO i to zawsze wywołuje u mnie taki pewien uśmiech i przechodzę nad tym do porządku dziennego - przyznaje gość Jedynki. - Jest zbyt wiele niezwykłych rzeczy na niebie, by martwić się rzeczami, które czasami bywają zmyślone - zaznacza.

wszechświat

Aktor Cezary Pazura ma swoją planetoidę

Wśród niezliczonych obiektów na nocnym niebie jeden nosi teraz imię znanego polskiego aktora, Cezarego Pazury. Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) uhonorowała wybitnego artystę, nadając jego nazwisko planetoidzie, która odtąd znana będzie jako (669588) Pazura. - Odkrywcy danego obiektu mają ten przywilej, że mogą zgłosić do IAU propozycję nazwy, którą muszą uzasadnić. I ostatnio, po paru latach czekania, planetoida dostała nazwę Pazura - dodaje.

Czy możemy odkryć wszystkie tajemnice kosmosu? Ekspert wyjaśnia (Sygnały dnia/Jedynka)

Czytaj również:

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Prowadził: Daniel Wydrych

Gość: Karol Wójcicki (popularyzator astronomii, dziennikarz naukowy, prezenter telewizyjny)

Data emisji: 21.05.2024 r.

Data emisji: 7.43