Radary dźwiękowe - sposób na walkę ze zbyt głośnymi pojazdami?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Radary dźwiękowe - sposób na walkę ze zbyt głośnymi pojazdami?
Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzaniaFoto: Kichigin/Shutterstock

Wysokie temperatury zachęcają do otwierania okien w mieszkaniu. Problemem są jednak zbyt głośne pojazdy, które zdenerwują niejedną osobę. Rozwiązaniem problemu mogą być radary dźwiękowe. Już teraz jednak na wyposażeniu policji są sonometry; pozwalają one zmierzyć, czy pojazd nie przekracza normy hałasu. Czy dodatkowe automaty są więc potrzebne?

  • Radary dźwiękowe to automaty rejestrujące zbyt głośne pojazdy. Rozwiązanie jest testowane w kilku krajach.
  • Obecnie policjanci mogą sprawdzić poziom hałasu sonometrem. Badania nie są jednak zbyt częste; modyfikacje zwiększające głośność można z kolei łatwo usunąć, przez co nie wykryje ich diagnosta na stacji kontroli pojazdów.

Jak działają dźwiękoradary? W gruncie rzeczy tak samo, jak urządzenia mierzące prędkość na drogach. Maszyny potrafią automatycznie wyłapać pojazd, który przekracza normy hałasu. Pozyskany w ten sposób materiał dowodowy, w postaci zdjęcia, może z kolei być podstawą do ukarania kierowcy.

Rozwiązanie jest obecnie testowane między innymi w Stanach Zjednoczonych, Francji i Niemczech. - To oczywiście mogłoby pomóc, bo każda automatyzacja w nadzorze jest korzystna. Zachód Europy dostrzegł to i rozwinął wcześniej niż my - komentuje Łukasz Zboralski z portalu BRD24. - 90 proc. mandatów na Zachodzie wystawiają automaty, a w Polsce, niestety, wciąż 90 proc. mandatów za prędkość wystawiają policjanci z radarem, którzy są mniej skuteczni - dodaje.

Najczęściej czytane:

Automatyczny radar i sonometry. Czy potrzebujemy kolejnych maszyn?

Schwytanie na gorącym uczynku hałasującego kierowcy jest dosyć trudne. Nie oznacza to, że policjanci nie podejmują działań w tym kierunku. - Polska policja jest wyposażona w sonometry. Potrafi więc mierzyć hałas powodowany przez układy wydechowe pojazdów. Takie kontrole prowadzi tak samo jak inne kontrole, na przykład prędkości. Nie są to niestety zbyt częste akcje i nie jest to jakaś gęsta sieć - tłumaczy Łukasz Zboralski.

Jak wygląda kontrola takim urządzeniem? - Podczas badania sonometrem samochód znajduje się na utwardzonej powierzchni. Sonometr ustawia się na wysokości rury wydechowej, w odległości do 20 centymetrów, a następnie przystępuje do pomiaru. W tym czasie silnik powinien pracować na biegu jałowym (mówiąc inaczej "na luzie" - red.), przy stałych obrotach - wyjaśnia nadkomisarz Robert Opas z Komendy Głównej Policji.

W Polsce limity hałasu przedstawiają się następująco:

  • samochód z silnikiem benzynowym: maksymalnie 93 dB
  • samochód z silnikiem diesla: 96 dB
  • motocykl poniżej pojemności 125 cm sześciennych: 94 dB
  • motocykl powyżej pojemności 125 cm sześciennych: 96 dB

Na tropie zbyt głośnych pojazdów

Głośniejszy dźwięk podczas jazdy uzyskuje się poprzez modyfikację tłumika w pojeździe. Niestety, czasami trudno je znaleźć podczas kontroli. - To są takie wkładki wewnątrz tłumika. Czasem jest możliwość ich szybkiego i prostego demontażu, stąd ten problem - mówi Karol Rytel z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. - Diagnosta na badaniu technicznym sprawdza stan faktyczny. Natomiast nie ma wpływu na to, co będzie działo się z motocyklem po wyjeździe ze stacji kontroli pojazdów - dodaje.

Przy dyskusjach o wprowadzeniu dźwiękoradarów pojawia się jeszcze jeden problem - legislacyjny. - Radary soniczne nie mają sensu, dopóki nie zmienimy prawa tak, by móc karać właściciela pojazdu, który miałby krótki czas na ewentualne wskazanie innego kierującego. Dzisiaj prawo na to nie pozwala. Jeśli mówimy o zbyt głośnych pojazdach, to często są to motocykle, a tutaj strasznie trudno będzie dochodzić do tego, kto kierował pojazdem - zwraca uwagę Łukasz Zboralski.

Posłuchaj

4:36
Radary dźwiękowe - sposób na walkę ze zbyt głośnymi pojazdami? (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Robert Grzędowski
Autor materiału: Kuba Witkowski
Data emisji:
 15.05.2024
Godzina emisji: 7.18

qch/wmkor

Polecane