Pandemia i wojna sprawiły, że Polacy zaczęli oszczędzać. Jak skutecznie to robić?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Pandemia i wojna sprawiły, że Polacy zaczęli oszczędzać. Jak skutecznie to robić?
Blisko połowę Polaków nie stać na to, aby nawet niewielką sumę odłożyć na przyszłośćFoto: Shutterstock

Wg badań przeprowadzonych przez jeden z banków, 55 procent Polaków systematycznie oszczędza. Do poświęcenia większej uwagi finansom domowym i bardziej świadomego zajęcia się nimi skłoniły nas dwa niespodziewane wydarzenia: pandemia i wojna w Ukrainie. O oszczędzaniu częściej myślą mężczyźni, a także, coraz częściej, młodzi ludzie.

  • Badania "Polaków portfel własny: oszczędny jak Polak" przeprowadzone przez jeden z banków wskazują, że niespełna 45 procent osób oszczędza na konkretny cel, a ponad 55 nie ma pomysłu, na co chce przeznaczyć odłożone pieniądze.
  • Wśród oszczędzających na konkretny cel większość, 41 procent, stanowią osoby odkładające pieniądze na tzw. czarną godzinę.
  • Ponad 55 procent osób w wieku 18-19 lat odkłada pieniądze z przeznaczeniem na jakiś konkretny cel.

Badanie "Polaków portfel własny: oszczędny jak Polak", które przeprowadził jeden z banków, wskazuje na bardzo pozytywny trend: coraz więcej Polaków świadomie zarządza swoimi finansami.

Jak oszczędzamy i po co

– Wg badania "Polaków portfel własny: oszczędny jak Polak", 43 procent z nas oszczędza z myślą o konkretnym celu. Z kolei 57 procent odkłada, nie myśląc, na co te pieniądze przeznaczy – mówi Anna Nalewajk z banku przeprowadzającego badanie. – Wśród oszczędzających celowo największa grupa, 41 procent, oszczędza na tzw. czarną godzinę, 38 procent odkłada pieniądze z myślą o remoncie lub zakupie mieszkania albo domu, a 34 procent odkłada z myślą o wakacjach – dodaje.

Jak się okazuje, na konkretny cel oszczędzają przede wszystkim młodzi ludzie (18-29 lat): 57 procent z nich odkłada pieniądze z konkretnym przeznaczeniem. Druga taką grupą są osoby najlepiej zarabiające: powyżej siedem tys. zł na rękę. Wśród nich odsetek oszczędzających na jakiś konkretny cel jest jeszcze wyższy i wynosi 63 procent.

Bardziej oszczędni i przewidujący są panowie: blisko polowa z nich (47 procent) odkłada pieniądze na czarną godzinę. Wśród pań tak robi 36 procent.

Konsekwencja podstawą sukcesu

– Żeby oszczędzać, trzeba mieć mocne postanowienie i być konsekwentnym. To nie muszą być wielkie kwoty, tysiące złotych miesięcznie: jeżeli nie mamy takich możliwości, niech to będzie 50, 100 albo 200 złotych miesięcznie, ale przez bardzo długi okres czasu – tłumaczy ekonomista i doradca finansowy Marek Zuber z Akademii WSB. – Nawet jeśli to oprocentowanie nie jest bardzo duże na lokacie bankowej, to ten procent od procentu, czyli tzw. procent składany, w tym bardzo długim okresie czasu zadziała na tyle dobrze, że coś nam tam przyrośnie. I to jest ten klucz – wskazuje.

– No i oczywiście chodzi o to, aby po 2-3 latach nie powiedzieć "Dobra, odpuszczam to, wybieram pieniądze i przeznaczam na coś innego". Musimy być konsekwentni, by budować oszczędności – dodaje.

Przeczytaj także:


Bogacimy się, ale nie jesteśmy bogaci

Jak mówi Trójkowy gość, okres od końca lat 90. ubiegłego wieku, to czas, kiedy realnie więcej zarabiamy, kiedy się bogacimy. Ale to nie znaczy, że jesteśmy bogatym społeczeństwem. Niestety, dużej grupie Polaków, Marek Zuber szacuje, że ok. 1/3, wystarcza jedynie na podstawowe rzeczy i nie są w stanie oszczędzać. – A jeżeli uwzględnić tych, którzy wzięli kredyt hipoteczny na to wymarzone mieszkanie czy dom, wtedy takich osób będzie w naszym kraju przynajmniej połowa – dodaje.

Pandemia i wojna przekonują do oszczędzania

Jak się okazuje, ogromny wpływ na zmianę podejścia Polaków do oszczędzania miały kolejno pandemia oraz wojna w Ukrainie. Wszystkie badania wskazują, że obecnie od sześciu do nawet 15 procent więcej osób próbuje coś oszczędzać. – Mówią, że powodem jest pandemia: coś, czego absolutnie się nie spodziewaliśmy (…) Podobnie wojna była czymś, czego nie zakładaliśmy w Europie, to jednak się wydarzyło, weryfikując nasze podejście do oszczędzania – wskazuje.


Posłuchaj

16:30
Polacy zaczynają coraz bardziej świadomie zajmować się swoimi finansami (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Autorka materiału reporterskiego: Aleksandra Dobieszewska
Gość: Marek Zuber (ekonomista, doradca finansowy, Akademia WSB)
Data emisji: 27.02.2024
Godziny emisji: 7.48, 8.13

pr

wmkor

Polecane