Jak przygotować auto na zimę? Warto pamiętać nie tylko o wymianie opon

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Jak przygotować auto na zimę? Warto pamiętać nie tylko o wymianie opon
Przygotowanie auta do zimy to nie tylko wymiana opon. Co jeszcze powinniśmy zrobić? Foto: Shutterstock/Ground Picture

Mimo wyraźnie cieplejszej niż zazwyczaj aury, która towarzyszy nam na początku listopada, obecny czas to dla kierowców ostatni dzwonek, aby przygotować auto na nadejście zimy. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, ale też zabezpieczyć samochód przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka kwestii.

  • Przygotowanie auta do zimy. Co możemy zrobić sami, a o co warto poprosić specjalistów w warsztacie samochodowym?
  • Jak najskuteczniej chronić zimą lakier przed zarysowaniami i negatywnym wpływem warunków atmosferycznych?
  • Czy sama ochrona karoserii wystarczy? Jakim zabiegom powinniśmy poddać podwozie auta?
  • Wymiana opon na zimowe.  Na co zwrócić uwagę i o czym jeszcze należy pamiętać?

Wraz z nadejściem przymrozków na drogach pojawi się sól czy inne związki chemiczne, które mają przeciwdziałać ich oblodzeniu. Substancje te nie są jednak obojętne dla samochodu i mogą m.in. niszczyć lakier. Jak temu przeciwdziałać? – Można karoserię zabezpieczyć woskami i powłokami ceramicznymi. Woskiem to można zrobić nawet samemu. Natomiast powłoki to już jest poważniejsza sprawa. Jednak lakier pod wosk i pod powłoki musimy przygotować bardzo podobnie – wyjaśnia Kamil Kowal, specjalista detailingowy. Samochód należy umyć bardzo dokładnie i zdekontaminować. – Później odtłuszczamy i możemy przystępować do aplikacji wosku, jeśli chcemy tylko zabezpieczyć przed solą i czynnikami atmosferycznymi. Jeśli chodzi o powłokę, to najlepiej zrobić korektę lakieru: jedno lub wieloetapową, co spowoduje, że lakier będzie gładszy, zniwelujemy rysy i powłoka będzie się lepiej trzymała lakieru – wyjaśnia rozmówca Jakuba Hanaka.

Na czym dokładnie polega oczyszczenie karoserii?

Jak dodaje ekspert, dekontaminację, czyli usunięcie wszystkich osadów stałych, dzielimy na chemiczną i mechaniczną. Na pierwszym etapie zmywamy wszystko za pomocą substancji chemicznych, etap drugi, mechaniczny, to "glinkowanie". – To swojego rodzaju plastelina, gumka, która przecieramy lakier i staje się on gładszy. Korektę, jak wspominałem, dzielimy na jedno lub wieloetapową, polega ona na starciu wierzchniej warstwy lakieru. Niwelujemy wtedy rysy i oksydację lakieru – mówi Kamil Kowal. 

 Czytaj także:

Jak długo działa ochrona lakieru?

Jak długo powłoka ceramiczna będzie się trzymać na dobrze przygotowanej karoserii? – Od roku do nawet pięciu lat, pod warunkiem że będziemy dobrze pielęgnować samochód – prognozuje Kamil Domaradzki, specjalista detailingu samochodowego. 

Kolejnym sposobem zabezpieczenia karoserii samochodu jest wykorzystanie folii PPF. – To najbardziej zaawansowane i zarazem najdroższe zabezpieczenie karoserii, natomiast jest to najskuteczniejsze rozwiązanie. Folie PPF chronią już przed większymi zarysowaniami, również przed warunkami atmosferycznymi. Posiadają grubość około 200 mikronów, więc jest to już poważne zabezpieczenie. Chroni przed kamieniami, owadami łapanymi na trasie oraz przed drobnymi zarysowaniami parkingowymi – wylicza Kamil Kowal.

Posłuchaj

2:48
Jak zabezpieczyć auto przez zimą: nadwozie (Po drodze z Trójką)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Jak zabezpieczyć podwozie?

Odpowiedniego przygotowania do sezonu zimowego wymaga także podwozie samochodu. Jak dodaje ekspert je także myjemy i odtłuszczamy, a ewentualne wykwity korozji niwelujemy różnymi konwerterami rdzy. – Jeśli jest to większy ubytek, to należy go oczyścić np. szczotką drucianą i następnie przystępujemy do aplikacji bitumów lub wosków do podwozi samochodowych. Robimy to za pomocą pistoletów pneumatycznych – dodaje ekspert. 

Skuteczność ochronna obu typów warstw zabezpieczających podłoże jest zbliżona, różnią się one jednak delikatnością. Stąd wybierając te woskowe (delikatniejsze) lub bitumiczne (bardziej wytrzymałe) powinniśmy brać pod uwagę wykorzystanie naszego samochodu – czy to auto terenowe poruszające się głównie poza miastem, czy raczej pojazd do wykorzystania miejskiego. 

Posłuchaj

2:14
Jak zabezpieczyć auto przez zimą: podwozie (Po drodze z Trójką)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Opony zimowe sprzyjają bezpieczeństwu

Choć listopad rozpieszcza nas słońcem i dodatnimi temperaturami, to - szczególnie nad ranem i wieczorem – można poczuć, że zbliża się zimowy czas. Przymrozki, oszronienia i zamglenia zdarzają się coraz częściej. W trosce o bezpieczeństwo na drodze warto pomyśleć m.in. o zmianie opon.

Nadkomisarz Robert Opas w jednej z rozmów w Polskim Radiu przyznał, że w Polsce wymiana opon na zimowe nie jest obowiązkowa. Dodał jednak, że warto zastanowić się nad tym, jak często podróżujemy i jak samochód zachowuje się na oponach letnich. Jednak odpowiednie ogumienie to nie wszystko. Warto sprawdzić także stan ogólny samochodu. – Na szczęście coraz więcej osób widzi już konieczność zmieniania opon na zimowe. Sama zmiana opon, jeśli będzie niesprawny układ zawieszenia czy hamulcowy, niewiele da w sytuacji kryzysowej, która może nam się wydarzyć na drodze – przestrzega Piotr Tomaszewski, dyrektor WORD-u w Słupsku.

Dodajmy, że w części krajów, między innymi w Niemczech, Norwegii czy Austrii, zimowe opony są obowiązkowe, a za ich brak grożą mandaty. 

***

Tytuł audycji: Po drodze z Trójką
Prowadzi: Piotr Firan
Autor materiału dodatkowego: Jakub Hanak
Data emisji: 05.11.2023
Godziny emisji: 18.27, 19.33

Polskieradio.pl/gs

Polecane