Trójka|Trójkowy punkt techniczny
Busy na zlecenie: przyszłość komunikacji publicznej na terenach wiejskich?
2023-08-28, 16:08 | aktualizacja 2023-08-28, 16:08
Badania przeprowadzone w naszym kraju wskazują, że jeżeli Polacy mają do pokonania więcej niż sześć kilometrów, preferują poruszanie się samochodem. Czy więc jest możliwe mieszkanie poza aglomeracją miejską bez samochodu? Tak, ale tylko w wypadku, jeżeli zmienimy sposób myślenia i postawimy na… nowoczesny transport zbiorowy.
- Nieefektywny, bardzo kosztowny transport publiczny to problem terenów wiejskich nie tylko w Polsce.
- Zmiana sposobu myślenia oraz wykorzystanie nowoczesnych systemów telekomunikacyjnych (aplikacja na telefon) to szansa na stworzenie efektywnej sieci transportu zbiorowego poza aglomeracjami miejskimi.
- Jeśli chcemy kogoś zachęcić do przesiadki do transportu publicznego, musimy mu zaoferować ten sam standard: przyjechać pod drzwi jego domu i zawieźć go tam, gdzie chce – tłumaczy Klement Deierling.
Zmienić sposób myślenia i… transportu
Alternatywą dla samochodu może być transport zbiorowy – w mieście, ale także na wsi. Problem w tym, że na wsi transport zbiorowy jest całkowicie nieopłacalny. Czy można to zmienić?
– Po 10 latach mieszkania w Berlinie, wróciłem do swojej wsi w Górnej Bawarii. Byłem zszokowany, jak bardzo człowiek jest zmuszony do posiadania własnego auta. Zastanawiało mnie także, dlaczego po wsiach jeżdżą rzadko takie wielkie, puste autobusy. I doszedłem do wniosku, ze muszę to zmienić – opowiada Klement Deierling.
I we współpracy z gminą opracował i uruchomił nowy, lepszy i efektywniejszy rodzaj komunikacji lokalnej. Zostały zakupione nowe busy oraz uruchomiona specjalna platforma mobilna, dzięki której można zamówić transport o dowolnej porze z dowolnego miejsca. Po drodze bus zabiera także innych zamawiających przejazd na podobnej trasie i o podobnej porze. – Elastyczność i komfort sprawiają, że można tę usługę porównać do taksówki. Jeśli chcemy kogoś zachęcić do przesiadki do transportu publicznego, musimy mu zaoferować ten sam standard: przyjechać pod drzwi jego domu i zawieźć go tam, gdzie chce – tłumaczy pomysłodawca.
W Polsce też to działa
Platforma wymyślona przez Klementa Deierlinga z powodzeniem działa już trzy lata i jest wykorzystywana także w innych gminach. – Rozwiązanie jest kompleksowe i tańsze dla gminy, a przede wszystkim dla mieszkańców. Uwalnia też aglomeracje, duże miasta od problemów, jakim są wjeżdżające z prowincji auta. Gdy zaoferujemy lepszy transport na wsiach, ograniczymy ruch aut w miastach – komentuje profesor planowania komunikacyjnego Chris Hupfer.
W Polsce również pojawiają się pierwsze, nieśmiałe jeszcze, próby podobnych rozwiązań: to m.in. TeleBus działający od lat w Krakowie, a od lata 2021 w Sosnowcu bardzo podobny system, chociaż jedynie w nocy. Jednak można się spodziewać, że busy na zlecenie na wsiach to tylko kwestia nieodległej przyszłości.
Przeczytaj także
- Transport przyszłości – jaki będzie?
- Polski autobus autonomiczny już za dwa lata!
- Plan mobilności, czyli jak dobrze zorganizować podróżowanie po mieście
- Dlaczego komunikacja miejska jest coraz popularniejsza?
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 28.08.2023
Godzina emisji: 11.43
pr