Szekspir, owoc zakazany i tabu w "Trójce pod księżycem"

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Szekspir, owoc zakazany i tabu w "Trójce pod księżycem"
Agata SkwarczyńskaFoto: Polskie Radio/Katarzyna Siewruk

Twórczość Williama Szekspira i jej współczesne interpretacje były głównym tematem tego wydania "Trójki pod księżycem". Podsumowaliśmy zakończony 6 sierpnia w Gdańsku 27. Festiwal Szekspirowski.

Gościem specjalnym audycji była Agata Skwarczyńska, scenograf, reżyser świateł oraz kostiumograf. Jest doceniana nie tylko w Polsce. Współpracowała m.in. przy tworzeniu polskiej wystawy na Praskim Quadriennale (2011), otrzymała też Golden Award za wizualną stronę (performance design) spektaklu Teatru Polskiego w Bydgoszczy na World Stage Design w Tajpej (2017).

Podczas tegorocznego Festiwalu Szekspirowskiego w konkursie o Złotego Yoricka wzięło udział przedstawienie Teatru Współczesnego w Szczecinie "Sen nocy letniej" Szekspira w reżyserii Justyny Sobczyk i Jakuba Skrzywanka, ze scenografią Agaty Skwarczyńskiej. Reżyserowała ona także światła oraz współtworzyła kostiumy.

Wielopoziomowy las i pragnienie miłości

O tym spektaklu sporo już napisano i powiedziano. Postanowiliśmy przeanalizować go, wychodząc od jego strony wizualnej. Kluczowy jest w niej las, niebaśniowy, pełen zieleni, dorodnych drzew i sennych fantazji. To las zajmujący jeden z trzech poziomów szczecińskiej opowieści i mający ścisły związek z tym, co dzieje się na pozostałych dwóch poziomach, niewywodzących się już wprost z Szekspira.

Reżyserzy spektaklu opowiadają historię ludzi pozbawionych prawa do miłości, choć tak jak wszyscy tej miłości pragnących. Ta wersja "Snu" Szekspira potrzebowała inteligentnej, empatycznej i pobudzającej do poważnej refleksji oprawy wizualnej.

W tym wydaniu "Trójki pod księżycem" nadaliśmy również rozmowę z przewodniczącym jury festiwalowego konkursu, profesorem Jackiem Kopcińskim. Tuż po Gali Nagród w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim poprosiliśmy go o komentarz do decyzji jurorów. 

"Księga Prospera" to nagroda przyznawana przez Polskie Towarzystwo Szekspirowskie. Otrzymał ją w tym roku Kijowski Narodowy Teatr Akademicki Mołodyj za… "Sen nocy letniej". Gości z Ukrainy na gali nie było, ale poprosiliśmy o krótką wypowiedź Katarzynę Brodowską, współpracującą z GTS Ukrainkę mieszkającą w Polsce od 2014 roku.

Sen nocy letniej Sen nocy letniej

Antidotum na głupotę świata

Słuchaliśmy też Marka Kondrata czytającego jeden z najbardziej dwuznacznych sonetów Szekspira. Aktor od dawna nie występuje, ale 10 i 11 sierpnia powrócił do Szekspira w nowo otwartym po rozbudowie Teatrze Polskim w Szczecinie.

"Romeo i Julia" oraz "Sen nocy letniej" i "Sonety" – to najmocniejsza reprezentacja Szekspira na festiwalu w Gdańsku w tym roku. Te tytuły sprawiły, że miłość stała się głównym tematem naszych rozmów. Nie ta idealna, ale "zakazana", stanowiąca często tabu. Miłość – zgodnie z hasłem festiwalu – stała się upragnionym antidotum na "głupotę tego świata".  

W kalendarzu odnotowaliśmy 19. rocznicę śmierci Czesława Miłosza (14.08). Przywołaliśmy fragment słuchowiska ze Sceny Teatralnej Trójki pt. "Piesek przydrożny. Powrót". Powróciliśmy zarazem do krainy młodości poety, jak i do jego wakacji spędzanych w dworze ciotek Kunatówien w Krasnogrudzie. Tak się składa, że tam właśnie poeta przeżywał swoje pierwsze miłosne zauroczenia…

Romuald Wicza-Pokojski w dworku Miłosza w Krasnogrudzie Romuald Wicza-Pokojski w dworku Miłosza w Krasnogrudzie

Posłuchaj

55:30
Szekspir, owoc zakazany i tabu (Trójka pod Księżycem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Na "Trójkę pod księżycem" w piątek (11 sierpnia) zaprosili Barbara Marcinik i Wojciech Dorosz.


Polecane