Trójka|Trójkowy punkt techniczny
Radary hałasu – sposób na walkę ze zbyt głośnymi samochodami
2023-06-12, 12:06 | aktualizacja 2023-06-12, 13:06
Coraz więcej miast chce walczyć z głośnymi dźwiękami i hałasami. Zadanie to, do niedawna utrudnione, wkrótce – dzięki specjalnym radarom, wykrywającym źródła hałasu – może się na szczęście okazać proste.
Urządzenia, które mają pomóc w zwalczaniu hałasu, pojawiły się w Berlinie. Radary zamontowano na Kurfürstendam, jednej z głównych ulic stolicy Niemiec. Wyglądem przypominają duże, białe głośniki. Wewnątrz nich znajdują się jednak mikrofony, które rejestrują źródła hałasu, a towarzyszą im dwie kamery.
Każdy radar składa się z czterech mikrofonów. Gdy źródło hałasu jest zidentyfikowane, moduł akustyczny łączy się z tym wizyjnym. Wykonywane jest wówczas zdjęcie pojazdu, który jest źródłem hałasu. Dzięki temu władze będą w stanie zidentyfikować kierowcę oraz zmierzyć to, jak głośny jest hałas.
Rejestratory będą testowane przez ponad 6 tygodni. Wybór miejsca montażu nie był przypadkowy. – Po rozmowach z berlińską policją znaleźliśmy miejsce, które jest obciążone hałasem. Ono jest głośne z racji lokalizacji. Tu jest wszystko: dworzec, sklepy, ale przede wszystkim to reprezentacyjna ulica, gdzie jeździ się samochodem, aby się pokazać – tłumaczy Manja Schreiner, senator ds. transportu Berlina.
Najczęściej czytane:
- Internetowe aplikacje ułatwiają podróżowanie komunikacją miejską
- Autonomiczne autobusy miejskie. Bez kierowcy bezpieczniej?
Walka z hałasem
Głównym zadaniem radarów ma być walka z zanieczyszczeniem hałasem generowanym przez samochody. Standardowo zamontowany w nich decybelometr wskazuje liczbę w granicach 80 decybeli. Wyjątkiem są pojazdy, które poddano tuningowi. – Jeżdżą tu drogie, głośne samochody. Dzięki ich obecności wiemy, że radar coś zarejestruje i przekaże nam dane – zaznacza Manja Schreiner.
– To rozwiązanie adresujemy przede wszystkim do tych, którzy organizują w tym miejscu wyścigi samochodowe i popisują się swoimi autami. Dzięki testom radarów dowiemy się, czy rzeczywiście da się tych kierowców identyfikować i karać – dodaje senator ds. transportu.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 12.06.2023
Godzina emisji: 11.18
qch