Reklama

reklama

Autonomiczne autobusy miejskie. Bez kierowcy bezpieczniej?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Autonomiczne autobusy miejskie. Bez kierowcy bezpieczniej?
Na ulicach Edynburga pojawiły się autonomiczne autobusyFoto: Shutterstock/Christian Mueller

Od kilkunastu dni po Edynburgu jeździ autonomiczny autobus miejski. Tego typu pojazdy uważane są za przyszłość zbiorowego transportu. A już w najbliższy weekend w Warszawie będzie szansa na własne oczy ujrzeć wynalazki i technologie, które wkrótce mogą zrewolucjonizować nasze życie.

W pierwszej połowie maja w Edynburgu uruchomiono pierwszą na świecie linię autobusową obsługiwaną przez pełnowymiarowe pojazdy autonomiczne. Autobusy o długości 12 m na pierwszy rzut oka nie różnią się niczym od tych tradycyjnych. Mają wprawdzie zamontowane na karoserii kilkanaście niewielkich kamer i radarów, ale wewnątrz znajduje się kierownica, za którą nawet zasiada kierowca.

Bardziej pasuje tu zresztą określenie "operator" autobusu, bowiem w tym futurystycznym pojeździe człowiek pełni wyłącznie funkcję nadzorcy, który jest gotowy przejąć stery w alarmowej sytuacji. Powody zatrudniania operatora do obsługi autonomicznego autobusu tłumaczy Sam Greer z firmy Stagecoach, która wprowadziła do użytku pięć pierwszych pojazdów tego typu. – Po pierwsze, ludzie jeszcze aż tak nie ufają technologii. Po drugie, technologia nadal się uczy, więc warto, aby miała wsparcie.

Jest jeszcze jeden, nie mniej ważny powód: w Wielkiej Brytanii, podobnie jak w innych krajach, prawo wciąż nie zezwala na poruszanie się po drogach pojazdom bez kierowców.

System bardziej odpowiedzialny od człowieka

Autonomiczne autobusy obsługują linię AB1. Ma ona niespełna 24 km długości i łączy Edynburg z półwyspem Fife. Zanim wyruszyły w trasę, były testowane na zamkniętych torach, a ich operatorzy przeszli wielogodzinne szkolenia. W pierwszych dniach funkcjonowania eksperymentu w warunkach miejskich ani razu nie zdarzyło się, by człowiek musiał pomagać na trasie maszynie.

Wiele wskazuje więc na to, że autonomiczne autobusy za jakiś czas na stałe zagoszczą na naszych ulicach. I nie jest to podyktowane wyłącznie chęcią zaoszczędzenia przez samorządy na wypłatach dla kierowców. – Chodzi przede wszystkim o zwiększenie bezpieczeństwa. System wszystko widzi, dzięki kamerom 360 stopni. Może też reagować szybciej niż człowiek – tłumaczy Peter Stevens, rzecznik Stagecoach.

Na pojawienie się autonomicznych autobusów na ulicach Warszawy trzeba będzie poczekać zapewne kilka lat. Za to już w najbliższą sobotę, 27 maja, warto zajrzeć na stadion PGE Narodowy. Tego dnia odbywa się tam bowiem 26. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. Jedną z jego atrakcji jest Strefa Przyszłości, w której na własne oczy można ujrzeć wynalazki i technologie, które już wkrótce mają szansę zrewolucjonizować nasze życie.


Posłuchaj

5:26
Autonomiczne autobusy miejskie. Bez kierowcy bezpieczniej? (Trójkowy punkt techniczny)
+
Dodaj do playlisty
+

Czytaj też: 

26. Piknik Naukowy 2023 | REWOLUCJE NAUKOWE/Polskie Radio

***

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 22.05.2023
Godzina emisji: 11.16

kc

Polecane