Katastrofa smoleńska w teatrze i sztuce

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Katastrofa smoleńska w teatrze i sztuce
Pomnik Ofiar Katastrofy Smoleńskiej w WarszawieFoto: Shutterstock.com/CameraCraft

Do tej pory, pomimo upływu lat, twórcy po tę narodową tragedię wciąż nie sięgają zbyt często. Jednak to ostrożne podejście powoli się zmienia: na scenach teatralnych i w dziełach plastycznych Smoleńsk oraz Katyń pojawiają się coraz częściej. I o tym właśnie rozmawiał Redbad Klybstra ze swoim gościem krytykiem teatralnym Konradem Szczebiotem. 

Potrzebny nowy Herbert

– Teatr ma ku temu jak najlepsze środki, tyle tylko, że teatr współczesny do niedawna był utopiony w publicystyce i polityce. A twórcy mimo wszystko nadal się boją. Znaczy boją się, że mimo wszystko zostaną zepchnięci w skojarzenie "z tym wariatem Rymkiewiczem" – mówi Konrad Szczebiot, krytyk teatralny. – Romantyzm też jest passe, bo jest szkolny: odwoływanie się do Mickiewicza nie uchodzi. To jest wstyd, żeby teraz swoją sztukę z tym porównywać – stwierdza ironicznie.

– A dróg jest wiele, bo można do tego podejść np. z punktu widzenia klasycyzującego. I przydałby się drugi Herbert, bo przecież to jest tragedia na miarę wielkich tragedii greckich: zabrało całą elitę tego polskiego polis i co teraz ma zrobić ten chór? – wskazuje.

 Dwa swa pektakle i... nic

– Powstały dwa spektakle teatralne: one są specyficzne. Pierwszy był Lech Raczak w 2014 roku, mistrz teatru alternatywnego, zrobił spektakl "Spisek smoleński", który był grany w jednej z klubokawiarni w Poznaniu. Spektakl będący jeszcze pokłosiem tego ataku na miesięcznice smoleńskie, na komisję smoleńską… Spektakl stosunkowo prosty w środkach, jak to teatr alternatywny natomiast nie wnoszący absolutnie nic, będący odruchem salonowego inteligenta – ocenia gość Redbada Klynstry. – Natomiast drugi spektakl powstał w 2022 roku w Teatrze Nowym w Łodzi. Został zrobiony przez pokolenie osób, które prawie że Smoleńska nie pamiętają: oni nawet w programie się przyznają, że mieli po 8-10 lat, kiedy doszło do tragedii smoleńskiej. I wydawałoby się, że to nowe pokolenie powinno mieć coś nowego do powiedzenia na temat tak ważnego wydarzenia, tak formacyjnego wydarzenia, na które po wojnie na Ukrainie, chyba dość powszechnie żeśmy zmienili perspektywę – tłumaczy.


Posłuchaj

48:50
Czy w teatrze jest miejsce na tragedię smoleńską? (Trzy gramy Redbada/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trzy gramy Redbada
Prowadzi: Redbad Klynstra-Komarnicki
Gość: Konrad Szczebiot (krytyk teatralny)
Data emisji: 16.04.2023
Godzina emisji: 14.08

pr

Polecane