Balet idealny według Krzysztofa Pastora
– Najbardziej poruszający jest balet, za którym nie stoi żadna konkretna historia – uważa Krzysztof Pastor. Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie był gościem audycji "W antrakcie".
Krzysztof Pastor
Foto: PAP/Tomasz Gzell
– Taniec jest sztuką bardzo piękną i powinien być również sztuką niezależną – stwierdził rozmówca Malwiny Kiepiel i Magdy Kuydowicz. – Czyli niekoniecznie musi opowiadać jakieś konkretne treści. Może wpływać na wrażenia estetyczne, wywoływać emocje. Wszystko to dzieje się wtedy, kiedy tancerze są bardzo dobrze wytrenowani, kiedy mają ogromną swobodę w operowaniu swoim ciałem. Ono jest środkiem wyrazu i instrumentem – powiedział Krzysztof Pastor.
Gość audycji "W antrakcie" przyznał, że tego typu balet jest bardzo dużym wyzwaniem dla tancerzy. Nie można się schować ani za kostiumem, ani za historią. – Trzeba naprawdę wywrzeć wrażenie na widzu tylko i wyłącznie przy pomocy ruchu ciała, pewnej wrażliwości muzycznej. Jeżeli jestem poruszony oglądając taki balet, to dla mnie jest to wejście na zupełnie inny poziom odczuwania.
Ponadto w audycji
- "Noce i dnie", scenariusz i reżyseria Michał Śniegoczyński – Teatr Horzycy w Toruniu;
- "Scenariusz dla nie istniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego" Bogusława Schaeffera – monodram legenda Jana Peszka w teatralnej trasie po całej Polsce;
- Wędrówki Malwiny: "Śmierć pięknych saren" Oty Pavla w reżyserii Jana Szurmieja – Teatr Żydowski w Warszawie;
- Co słychać? Siostra Benedykta i jej teatr "Dzikich kotów".
***
Tytuł audycji: W antrakcie
Prowadzą: Malwina Kiepiel, Magda Kuydowicz
Data emisji: 08.04.2023
Godziny emisji: 12.05
kc/mo