Balet idealny według Krzysztofa Pastora

– Najbardziej poruszający jest balet, za którym nie stoi żadna konkretna historia – uważa Krzysztof Pastor. Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie był gościem audycji "W antrakcie".

Balet idealny według Krzysztofa Pastora

Krzysztof Pastor

Foto: PAP/Tomasz Gzell

– Taniec jest sztuką bardzo piękną i powinien być również sztuką niezależną – stwierdził rozmówca Malwiny Kiepiel i Magdy Kuydowicz. – Czyli niekoniecznie musi opowiadać jakieś konkretne treści. Może wpływać na wrażenia estetyczne, wywoływać emocje. Wszystko to dzieje się wtedy, kiedy tancerze są bardzo dobrze wytrenowani, kiedy mają ogromną swobodę w operowaniu swoim ciałem. Ono jest środkiem wyrazu i instrumentem – powiedział Krzysztof Pastor.

Gość audycji "W antrakcie" przyznał, że tego typu balet jest bardzo dużym wyzwaniem dla tancerzy. Nie można się schować ani za kostiumem, ani za historią. – Trzeba naprawdę wywrzeć wrażenie na widzu tylko i wyłącznie przy pomocy ruchu ciała, pewnej wrażliwości muzycznej. Jeżeli jestem poruszony oglądając taki balet, to dla mnie jest to wejście na zupełnie inny poziom odczuwania.

Ponadto w audycji

  • "Noce i dnie", scenariusz i reżyseria Michał Śniegoczyński – Teatr Horzycy w Toruniu;
  • "Scenariusz dla nie istniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego" Bogusława Schaeffera – monodram legenda Jana Peszka w teatralnej trasie po całej Polsce;
  • Wędrówki Malwiny: "Śmierć pięknych saren" Oty Pavla w reżyserii Jana Szurmieja – Teatr Żydowski w Warszawie;
  • Co słychać? Siostra Benedykta i jej teatr "Dzikich kotów".

Balet idealny wg Krzysztofa Pastora (W antrakcie/Trójka)
1:06:50
+
Dodaj do playlisty
+

***

Tytuł audycji: W antrakcie
Prowadzą: Malwina KiepielMagda Kuydowicz
Data emisji: 08.04.2023
Godziny emisji: 12.05

kc/mo

 

Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.