Reklama

reklama

Na czym polega system finansowania mediów publicznych?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Na czym polega system finansowania mediów publicznych?
W jaki sposób finansowe są media publiczne i gdzie trafiają wpływy abonamentowe? Foto: Shutterstock

W jaki sposób powinny być finansowane media publiczne? Jak to wygląda w innych krajach? Dlaczego Polacy nie płacą abonamentu? Media publiczne, czyli właściwie jakie i jaką powinny pełnić funkcję? Między innymi na te pytania w "Klubie Trójki" odpowiedzi szukali Dariusz Wieczorkowski i jego goście.

Z raportu Europejskiej Unii Nadawców (EBU) z roku 2020 wynika, że abonament radiowo-telewizyjny funkcjonuje w blisko połowie krajów Unii. Nie zawsze jednak jest on głównym źródłem zysków dla mediów publicznych. Tak jest jednak w największych krajach wspólnoty: w Niemczech, Francji, Włoszech oraz Wielkiej Brytanii, która także została uwzględniona.

Jak działa abonament? 

W Niemczech każdy zobowiązany jest do płacenia abonamentu. Niemieckie media publiczne czasem emitują reklamy lub przyjmują rządowe granty, jednak to tylko niewielką część ich dochodów. W Wielkiej Brytanii media publiczne także żyją głównie z abonamentu. Rozgłośnie i stacje BBC czasem dostają od rządu granty, jednak nie są to duże pieniądze: znacznie więcej zarabiają na sprzedaży praw do znanych programów. W obu tych krajach unikanie płacenia abonamentu jest traktowane jako przestępstwo, za które można nawet trafić do więzienia. Tymczasem w Holandii, gdzie nie obowiązuje abonament, media publiczne utrzymywane są w większości za rządowe pieniądze. Dodatkowo zarabiają na emitowaniu reklam. Jak jest w Polsce?

System abonamentowy w Polsce

– System abonamentowy od lat był kulawy i od lat nie był reformowany. W każdej kadencji politycznej mówiło się o potrzebie zmiany. Jednak nikt do tej pory jej nie dokonał. Powstała propozycja innego rozwiązania, która mówiła o rekompensacie za utracone wpływy. Na ponad 14,7 miliona gospodarstw domowych tylko niecałych sześć milionów zarejestrowanych jest jako abonenci – powiedział w "Klubie Trójki" Witold Kołodziejski, dziennikarz, polityk, samorządowiec, były przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Wpływy z abonamentu 

– Podstawowym problemem jest to, że ludzie nie wiedzą, za co mają płacić. Od lat wpływy z opłat abonamentowych spadają. To problem dla instytucji medialnych, które są mocno niedofinansowane. Wiele kolejnych elit politycznych nie miało pomysłu na to, w jaki sposób usprawnić i wspomóc media publiczne w systemie finansowania – zaznaczyła profesor Katarzyna Konarska, medioznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego.

– Społeczeństwo nie wie, na co dokładnie trafiają pieniądze z abonamentu. Kwestia to dotyczy odbiorców mediów publicznych i nie tylko. To, że wpływy z abonamentu spadają, możemy tłumaczyć perspektywą jednostkowego gospodarstwa domowego. Wiemy przecież, że koszty życia rosną. Zgadzam się, że najpierw trzeba wytłumaczyć, dlaczego należy płacić. Zawłaszcza tym, którzy nie posiadają odbiorników, bo takich gospodarstw jest coraz więcej – podsumowała profesor Anna Pacześniak, politolog z Uniwersytetu Wrocławskiego. 

Posłuchaj

49:22
Na czym polega system finansowania mediów publicznych? (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Dariusz Wieczorkowski
Goście: Witold Kołodziejski (dziennikarz, polityk, samorządowiec, były przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji); dr hab. Katarzyna Konarska (medioznawca, Uniwersytet Wrocławski); prof. Anna Pacześniak (politolog, Uniwersytet Wrocławski).
Data emisji: 14.12.2022
Godzina emisji: 21.09

pr/zch/kor

Polecane