System podwójnych kar i recydywa w ruchu drogowym. Na czym polegają?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
System podwójnych kar i recydywa w ruchu drogowym. Na czym polegają?
Poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet działania policjantów ruchu drogowego. Ostatnie lata przyniosły kilka zmian zaostrzających przepisy obowiązujące kierowcówFoto: Shutterstock/DarSzach

System podwójnych kar i brak możliwości  anulowania punktów karnych. W audycji "Po drodze z Trójką" sprawdzamy, jakie wykroczenia będą karane podwójnie i kiedy kierowca będzie karany za tak zwaną recydywę.

Nowelizacja przepisów obowiązuje od 17 września. Ważną zmianą są tzw. warunki recydywy, czyli złamania przepisów z tej samej grupy w ciągu dwóch lat od popełnienia ostatniego wykroczenia. Jeżeli w ciągu dwóch lat popełnimy to samo wykroczenie, to stawka grzywny automatycznie za drugi mandat wzrośnie dwukrotnie. Taka recydywa grozi nie tylko za przekroczenie prędkości, ale też za przewinienia wobec pieszych.

W świetle nowych przepisów bardzo łatwo można również stracić prawo jazdy. Za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych grozi nam 15 punktów karnych, a za używanie telefonu bez zestawu głośnomówiącego 12 punktów. 

Poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet działania policjantów ruchu drogowego. Ostatnie lata przyniosły kilka zmian zaostrzających przepisy obowiązujące kierowców, co - jak podkreślają ekserci - znacząco przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach.

Posłuchaj

3:33
Nowe przepisy i recydywa w ruchu drogowym (Po drodze z Trójką)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Ponadto w audycji :

  • Na przełomie wieku CB Radio było najbardziej popularnym narzędziem komunikacji wśród kierowców. Teraz, z uwagi na smartfony i aplikacje, w których możemy na bieżąco monitorować zagrożenia na drodze, CB radio nie jest już tak popularne jak kiedyś. Jednakże wielu kierowców, głównie zawodowych, nadal z chęcią go używa, a przez lata istnienia społeczność ludzi używających CB radia stała się bardzo zżyta i pomocna. O tym jak obecnie wygląda społeczność CB radiowców w materiale Józefa Niewiarowskiego; 
  • Akcja znicz i wzmożony ruch na drogach przy cmentarzach często wymuszał na policjantach ręczne kierowanie ruchem. Niektórzy kierowcy jednak nie pamiętają, jak się powinni zachować, kiedy na środku skrzyżowania staje mundurowy z gwizdkiem w białych rękawiczkach. Rozmowa z Tomaszem Kulikiem, instruktorem doskonalenia jazdy na temat ręcznego kierowania ruchem przez policję;
  • Raport z dróg: Warmia i Mazury, Olsztyn, wypadki i utrudnienia, dojazd do nekropolii;
  • Tragiczny bilans corocznej akcji Znicz. Jak po zakończonym okresie wzmożonych kontroli wyglądają statystyki w tym roku. Rozmowa z komisarzem Michałem Gawłem z biura prasowego Komendy Głównej Policji;
  • Kary za brak OC z nowym rokiem będą dużo wyższe. Z jakimi konsekwencjami wiąże się brak ubezpieczenia OC w materiale Kuby Hanaka;
  • Filtry cząstek stałych montowane w nowoczesnych dieslach od ponad 10 lat powodują kontrowersje. Popularnie nazywane DPF-y mają tendencję do zapychania się. Często ich czyszczenie niewiele daje, a wymiana takiego filtra w niektórych samochodach to koszt nawet kilku tysięcy złotych. Dlatego niektórzy kierowcy postanawiają DPF-y po prostu wycinać, choć jest to niezgodne z prawem. Wszystko o DPF-ach w materiale Jakuba Witkowskiego;
  • Aktualna sytuacja na drogach.

***

Tytuł audycji: Po drodze z Trójką
Prowadzi: Witold Lazar
Data emisji: 6.11.2022
Godzina emisji: 15.31

IAR/zch

Polecane