Nowe badania rynku radiowego bardziej reprezentatywne
2022-04-05, 17:04 | aktualizacja 2022-04-06, 07:04
Krajowy Instytut Mediów zakończył pierwszą fazę pomiarów treści audio. Badanie to zostało uruchomione w trybie pilnym na wniosek KRRiT w styczniu tego roku według opracowanego przez KIM nowego standardu pomiaru słuchalności treści audio, w tym radia. Projekt, obok Badania Założycielskiego, jest drugim przedsięwzięciem o tak szerokiej skali, realizowanym przez KIM na potrzeby rynku mediowego.
- Z przeprowadzonego badania słuchalności wynika, że w lutym i marcu 2022 roku największą popularnością cieszyło się Radio RMF FM – które zanotowało wynik na poziomie 32,2 proc. Słuchalność Radia ZET to 15,5 proc., a Jedynki PR1 – 8,9 proc. ESKA ma wynik 8,8 proc., natomiast Audytorium 17 – 6,8 proc.
- W stosunku do badań komercyjnych liderzy słuchalności się nie zmienili, jednak słuchalność Polskiego Radia jest dwa razy większa
Nowa metoda bardziej reprezentatywna
– Te badania potwierdzają, że badania Radio Track nie do końca odzwierciedlają słuchalność rozgłośni radiowych: jeśli chodzi o Polskie Radio, słuchalność jest dwukrotnie wyższa niż w badaniu komercyjnym – wskazuje Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. – Różnica jest bardzo duża, co wskazuje, że kwestionowanie metodologii tamtych badań było zasadne – mówi.
– Wdrożone w styczniu przez KIM badanie treści audio realizowane jest na w pełni reprezentatywnej próbie niemal 150 000 wywiadów telefonicznych w skali roku, w sposób ciągły, codzienny. Badaniem telefonicznym objęte są osoby w wieku 15 lat i więcej, zamieszkujące na terenie Polski, do których numery telefonów komórkowych zostały wygenerowane losowo. Cechą samej próby jest duża szczegółowość, mająca pokazać kompleksowy obraz słuchalności, obejmujący także dotarcie do słuchaczy stacji lokalnych – poinformował w komunikacie Krajowy Instytut Mediów.
Doświetlenie Polski lokalnej
Nowe badania różnią się od dotychczasowych, gdyż w końcu uwzględniają większą liczbę badanych odbiorców oraz nie ograniczają się tylko do dużych miast. – Są dwa razy większe od realizowanych przez firmę Kantar badań Radio Track. Druga podstawowa różnica, która daje inne wyniki, co widać, to jest to, że my robimy losową, ogólnopolską próbę Polaków, a nie badania skoncentrowane tylko na miastach i wyliczaniu ekwiwalentów reklamowych – wyjaśnia Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.
Doświetlenie niebadanej dotychczas lokalnej Polski pokazuje, wbrew poprzednim badaniom, że anteny ogólnopolskie i regionalne Polskiego Radia cieszą się popularnością. Dla przykładu: Trójka w nowych badaniach ma blisko dwukrotnie wyższą słuchalność!
Najważniejsza jest misja
– W przypadku nadawców publicznych ważna jest jednak nie tylko sama słuchalność – przyznaje Artur Kubaj, prezes MOC Radio, czyli porozumienia nadawców publicznych. – Nasze oczekiwania wychodzą dużo dalej, nie dotyczą tylko handlu, ponieważ gros naszych działań skierowane jest na realizowanie misji zapisanej ustawowo – tłumaczy.
Badanie telefoniczne będzie stanowiło uzupełnienie dla jednoźródłowego pomiaru pasywnego, nad którym KIM wraz z wykonawcą pracują od stycznia. Badanie jednoźródłowe polega na tym, że respondent jest wyposażany w miernik, dzięki któremu można badać konsumpcję internetu, telewizji i radia jednocześnie. Do tej pory odbiór każdego z mediów był badany inną metodą statystyczną, a następnie wyniki te były łączone.
Instytut poinformował, że metodologia badania zaprojektowana przez KIM uwzględnia postulaty podmiotów działających na rynku audio, w tym przede wszystkim stacji radiowych. Zgodnie z przyjętym założeniem, badanie treści audio realizowane przez KIM zapewni także pomiar słuchalności stacji lokalnych, z uwzględnieniem misji i kontekstu społeczno-kulturowego. Sam kwestionariusz badawczy został wypracowany na podstawie badań jakościowych ze słuchaczami, by pozyskiwane informacje były dokładne, rzetelne i odzwierciedlały zaangażowanie w słuchanie treści audio, w tym radia. Ankieta została m.in. dopasowana do kompetencji rozmówców, by w ramach badania można było jak najlepiej odtworzyć kontakt respondentów z treściami audio.
– Nam chodzi o wiarygodne badanie radia, badania, które służą nie tylko wyliczaniu ekwiwalentów reklamowych, ale także na dokładnym opisaniu słuchacza każdego rodzaju radia i każdego rodzaju kontentu audio – tłumaczy dyrektor Mirosław Kalinowski.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Piotr Łodej
Autor materiału reporterskiego: Paweł Turski
Data emisji: 5.04.2022
Godzina emisji: 17.40
pr/PAP