Komiks: jak zmienia się w animację?
2022-02-01, 18:02 | aktualizacja 2022-02-08, 15:02
Tworzenie animacji na podstawie komiksu to praca wielu osób. Najpierw rysuje się komiks i pisze storyboard. Ważne, żeby wykorzystać dobrze cały kadr i żeby już rysunki mówiły nam, o co chodzi, a tekst był dopowiedzeniem. Następnie na podstawie komiksu powstaje animacja. Tam postacie muszą już znacznie różnić się od siebie, język również różni się od tego w komiksie. Nad wszystkim pracują wspólnie rysownicy, scenarzysta, a czasami też dialogiści.
Komiks i pomysł na film
– Mamy najpierw komiks, który jest fajny i chcemy go zaadaptować do animacji. Bierzemy więc ten komiks i zaczynamy nad nim pracować. Robimy projekty postaci: to są pierwsze rysunki. Czasami musimy je tak przerobić, aby ładnie wyglądały w animacji – opowiada Mariusz Włodarski, lead animator EGoFilm. – Zanim zaczniemy animację, musimy przygotować storyboardy na podstawie scenariusza. To jest cała masa czarno-białych rysunków, która pokazuje całą historię kadr po kadrze. Kolejnym etapem jest wprawienie w ruch tych rysunków, czyli animatic. On pokazuje historię w czasie: ile trwa, jakie są problemy... – opisuje proces produkcji krok po kroku.
Scenariusz i storyboard
– Jestem scenarzystą właśnie realizowanego pełnometrażowego filmu "Ryjówka przeznaczenia" na podstawie komiksu Tomka Samojlika. Tworzę storyboardowe scenariusze, które rysuję po swojemu i np. postacie są prostymi patyczakami. Na szczęście graficy, z którymi współpracuję, akurat to preferują, bo nie muszą rozkminiać na 1000 sposobów, co mają na kartce – tłumaczy Maciej Kur. – W normalnym filmie najpierw jest napisane, potem biorą to storyboardzista z reżyserem i to rozrysowują. Dla filmu animowanego storyboard też jest ważny, bo to są koszty.
Przeczytaj także
- Komiks historyczny: sukces czy porażka?
- Najsłynniejsi Galowie, Asteriks i Obeliks obchodzą swoje 62. urodziny
- 10. Krakowski Festiwal Komiksu – spotkania z twórcami, wystawa i komiksowy spacer
Rysunek i dekoracje
– Na każdym etapie produkcji niezbędny jest rysunek. Jednak współczesna produkcja wymaga podzielenia tego na bardziej konkretne nazwy: ja jestem dekoratorem, ponieważ zajmuję się dekoracjami, czyli tym, co widzimy za postaciami, oraz rekwizytami, których postaci używają – wymienia Klaudia Wawrzyszkiewicz, lead od dekoracji w EGoFilm. – Mamy też rysowników, którzy zajmują się projektami postaci i tym, jak powinna wyglądać postać A, postać B czy zwierzęta w tej animacji. Wszystkie te osoby są de facto rysownikami, jednak musimy mieć konkretne funkcje, aby dało się tę produkcję jakoś prowadzić.
Posłuchaj
***
Tytuł reportażu: Z komiksów do animacji
Autorka reportażu: Weronika Puszkar
Data emisji: 1.02.2022
Godzina emisji: 18.41
pr