Jak zostać pilotem samolotów pasażerskich?

W Trójkowym Punkcie Technicznym była już mowa o samochodach, tramwajach, autobusach, a nawet o trolejbusach, tymczasem samoloty jakby umknęły (uleciały?) uwadze Pawła Turskiego, który postanowił to nadrobić. Jednak aby rozmawiać o samolotach, warto najpierw zająć się kwestią podstawową, czyli ich pilotowaniem. Dlatego nasz dziennikarz udał się właśnie do szkoły latania.

Jak zostać pilotem samolotów pasażerskich?

Aby zostać pilotem liniowym, trzeba przejść wiele etapów szkolenia

Foto: Shutterstock

  • Szkolenie na pilota liniowego trwa min. trzy lata
  • Symulatory lotu odwzorowują kokpit nowoczesnego samolotu w skali 1:1

Kurs, egzamin, szkolenie, egzamin...

Droga do fotela kapitana w kokpicie wielkiego jumbo jeta zaczyna się od zdobycia licencji PPLA, czyli licencji turystycznej, niekomercyjnej. – To jest podobnie jak z prawem jazdy: najpierw jest szkolenie teoretyczne, natomiast później od razu wsiadamy do samolotu i zaczynamy od lotu zapoznawczego. I to już jest element szkolenia lotniczego. Jednym z kolejnych etapów po zdobyciu licencji turystycznej jest zdobycie uprawnienia VFR Noc, które pozwala latać po zachodzie słońca – tłumaczy Jacek Rzeszowicz z LOT Flight Academy. – Oczywiście, bardzo ważnym elementem na drodze do zawodowego latania jest poważny kurs teoretyczny na licencję pilota liniowego. Jeżeli kursant sobie poradzi i zda, może przystąpić do kolejnych szkoleń stricte zawodowych, czyli licencji zawodowej, kolejnych uprawnień, czyli np. uprawnień do latania wg wskazań przyrządów. Kolejnymi krokami będą szkolenia, które pozwolą mu na wykonywanie w przyszłości pracy pilota liniowego i zatrudnienie w linii lotniczej – wyjaśnia.


Paweł Turski wraz z pilotem instruktorem Patrykiem Bucholcem podczas treningu na symulatorze Boeing 737 NextGeneration Paweł Turski wraz z pilotem instruktorem Patrykiem Bucholcem podczas treningu na symulatorze Boeing 737 NextGeneration

Przynajmniej trzy lata wytrwałości

Taka droga szkoleniowa zajmuje minimum trzy lata i przeszedł ją Patryk Bucholc, pilot instruktor LOT Flight Academy. Jak sam przyznaje, wcześniej zajmował się czymś zupełnie innym, ale w pewnym wieku, po przygodzie z szybowcami uznał, że chce spróbować tę pasję zamienić w zawód. – Latanie szybowcem jest bardzo dobrą metodą, by ocenić, czy ta pasja to jest tylko fajna sprawa, którą realizuję w wolnym czasie, czy może jednak aż tak mi się to podoba, że jestem gotów podjąć wyzwanie – wskazuje.


Nauka latania wymaga wytrwałości (Trójka do trzeciej)
8:17
+
Dodaj do playlisty
+

 

– Bardzo dużo osób, które do nas przychodzą, jest wielkimi entuzjastami. Ale wiem, że najtrudniejsza jest dla takiego kursanta wytrwałość w dążeniu do celu – dodaje Jacek Rzeszotowicz. – To jest lotnictwo: dużo rzeczy możemy zaplanować, ale krzyżuje nam plany pogoda, pora roku... Więc myślę, że najważniejsze w tym wszystkim jest nauczyć się pokory i wytrwałości w dążenia do celu.

LOT Flight Academy – poznaj nas!/YouTube LOT Polish Airlines


Przeczytaj także


***

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Tomasz Miara
Autor materiału reporterskiego: Paweł Turski
Data emisji: 10.12.2021
Godzina emisji: 13.17

pr

Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.