Bartłomiej Ostapczuk. "Pantomima to sztuka świadomego milczenia na scenie"

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Bartłomiej Ostapczuk. "Pantomima to sztuka świadomego milczenia na scenie"
Bartłomiej OstapczukFoto: Kasia Chmura

– Sztuka teatru pantomimy jest autonomicznym rodzajem teatru, nie potrzebuje słowa – mówi Bartłomiej Ostapczuk, gość audycji "Trzy gramy Redbada".

W radiu ważne jest słowo. Zasada ta, jak łatwo się domyślić, nie obowiązuje na deskach teatralnych. Tam wszystko można przekazać bez słów, jest to jednak możliwe tylko, gdy jest się mimem.


Posłuchaj

50:05
Teatr pantomimy. Jak grać bez słów? (Trzy gramy Redbada/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Tą profesją trudni się gość Redbada Klynstry-Komarnickiego. Bartłomiej Ostapczuk to aktor-mim, nauczyciel, reżyser przedstawień teatru pantomimy, autor choreografii, ruchu scenicznego i działań pantomimicznych w przedstawieniach teatrów dramatycznych. Jest pomysłodawcą i założycielem Teatru Pantomimy Mimo oraz Warszawskiego Centrum Pantomimy w Teatrze Na Woli, dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu, a także współtwórcą wielu przedsięwzięć artystycznych teatru pantomimy oraz teatru ruchu.

Gość audycji opowiada o swojej edukacji w zakresie teatru pantomimy i trudnościach z nią związanych.  Niełatwo znaleźć prawdziwych nauczycieli. To bardzo trudny rodzaj rzemiosła, a to rzemiosło trzeba bardzo dobrze opanować, żeby wzbić się na poziom sztuki  mówi Bartłomiej Ostapczuk.  

Teatr Pantomimy M I M O "KOMEDIANCI" / TeatrPantomimy

Co się dzieje, gdy aktorowi zabieramy słowa?  Nasz umysł zaczyna zupełnie inaczej pracować. Poszukujemy sposobów wyrazu w ciele, a żeby to się mogło wydarzyć, musimy to ciało znać  przekonuje Bartłomiej Ostapczuk i dodaje, że pozbycie się słów pomaga aktorowi lepiej słyszeć samego siebie.  

Rozmówca Redbada Klynstry-Komarnickiego podkreśla, że nie ma jednego teatru pantomimy, że w różnych częściach świata wygląda on inaczej. Zaznacza jednak, że w historii tej gałęzi sztuki były postaci, które przyczyniły się do odnowienia teatru pantomimy.  Taką osobą był Marcel Marceau, który wyszedł naprzeciw tej kodyfikacji i sprawił, że sztuka teatru pantomimy zaczęła być rozumiana niemal przez wszystkich  zaznacza Bartosz Ostapczuk.

Batlomiej Ostapczuk solo / Warszawskie Centrum Pantomimy

Gość audycji dodaje, że poziom sztuki pantomimy w Polsce jest bardzo wysoki, ale nie przekłada się to na jej popularność w naszym kraju. Dlaczego tak jest?  Inne rodzaje sztuki pozawerbalnej, takie jak taniec czy balet, mają wielkie dotacje i są w stanie przetrwać. Sztuka pantomimy zawsze była postrzegana jako oddolna, offowa, alternatywna, ale to są tylko określenia. Jest po prostu bardzo trudna, jeśli chodzi o praktykę, szczęśliwie dzięki temu bardzo piękna w odbiorze, ale nigdy nie cieszyła się zbyt dużym  zainteresowaniem osób odpowiedzialnych za edukację kulturalną  przekonuje Bartłomiej Ostapczuk.

W audycji rozmawiamy również o tym, jak mimowie przygotowują się do spektakli, mówimy też o różnicy między niemówieniem a pantomimą.

***

Tytuł audycji: Trzy gramy Redbada
Prowadzi: Redbad Klynstra-Komarnicki
Gość: Bartłomiej Ostapczuk (aktor-mim, nauczyciel, reżyser przedstawień teatru pantomimy)
Data emisji: 03.07.2021
Godzina emisji: 12.07

zch/kr

Polecane