Kino dziecięce. Czego dziś potrzebuje? Jak odnajdują się w nim kultowe produkcje lat 60.?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Kino dziecięce. Czego dziś potrzebuje? Jak odnajdują się w nim kultowe produkcje lat 60.?
Zdjęcie ilustracyjne Foto: Shutterstock.com/Zoriana Zaitseva

Kino familijne to niezwykle specyficzna część branży filmowej. Czy starsze, kultowe tytuły, takie jak "Szatan z siódmej klasy", "Szaleństwa panny Ewy" czy "Awantura o Basię" mają szansę konkurować z dzisiejszymi, nowymi produkcjami ? Na jaką konfrontację narażone jest współczesne kino familijne?

– Cały czas w telewizji są pokazywane i emitowane stare seriale, które powstawały nawet w latach 60. Mówię tutaj, chociażby o "Przygodach Marka Piegusa". To pozycja czarno-biała. Dla tych, którzy oglądali ją w dzieciństwie, to wspaniałe wspomnienie, a dla młodych widzów - atrakcyjna pozycja. Wszystkie te seriale przedstawiają świat dzieci takim, jaki był, pełen wyobraźni i pomysłów na szalone przygody. Z jednej strony ukazana została w nich zwykła, szara codzienność, a z drugiej tajemnice i niezwykłe przeżycia. Obcowanie z takim filmem to moment, w którym dziecko może pozwolić sobie na przeniesienie się w inne miejsce i czas. Podróż to element charakterystyczny dla wakacji. Nie wszyscy mogą pozwolić sobie na wyjazd. Tutaj dzieci są w stanie przeżywać przygody wraz z bohaterami, którzy mają te same rozterki, co obecne młode pokolenie. Mierzą się również z przeciwnościami losu i wyzwaniami, które są elementem charakterystycznym dla wszystkich kultowych produkcji – wyjaśniła Kamila Górny z redakcji repertuaru dziecięcego TVP ABC.

Posłuchaj

52:24
Kultowe produkcje kina dla dzieci (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Kino dla dzieci

– "Wakacje z duchami" i "Pan samochodzik" to były obowiązkowe pozycje telewizyjne w każde wakacje. Mam wielki sentyment do kina lat 50. i 60. Cały czas wielkie wrażenie robi na mnie debiut Marka Kondrata. Na ekranie możemy zobaczyć go jako małego chłopca. Mam pewność, że w przypadku produkcji dla dzieci, najpierw musi być dobra literatura, a dopiero potem mamy szanse zrobić dobry film i kino familijne. Autorskich scenariuszy jest zdecydowanie mniej niż adaptacji – powiedziała Marta Plucińska, reżyser i producent.

– Tym, czego oczekujemy najbardziej, jest pomysł i dobrze napisany scenariusz. Niezależnie do tego, czy powstawał na podstawie książki, czy nie. Jeśli w projekcie nie ma iskry, nie ma szans na dobrą produkcję. W tytułach tworzonych dla dzieci istotną rolę odgrywa także akcent humorystyczny. Jeśli podczas obcowania z filmem czy serialem, dziecko nie będzie chichrało, pozycja nie przyciągnie go tak mocno – dodała Kamila Górny.

Lato, lato – piosenka z filmu „Szatan z 7-ej klasy” / [A]rchiwa

Kultowe produkcje

Twórcą skupionym na filmach dziecięcych jest Kazimierz Tarnas, polski reżyser i scenarzysta. Znany jest z wielu ekranizacji dzieł Kornela Makuszyńskiego. – Z pierwszego zawodu bylem nauczycielem języka polskiego. O wyborze innej ścieżki zadecydował przypadek. W stanie wojennym Telewizja Polska zwróciła się do mnie z prośbą o zrobienie serialu. Miałem podać dowolną tematykę. Wiadomo było, że aktorzy bojkotują telewizję. Znalazłem się w kropce. Porozmawiałem z kolegami aktorami i to oni poradzili mi, żeby zająć się produkcją dla dzieci. Wtedy sięgnąłem po Kornela Makuszyńskiego i jego niewydawaną przez lata powieść "Szaleństwa panny Ewy". W ten sposób zaczęła się moja przygoda z kinem dziecięcym. Bardzo mi to odpowiadało. Praca z dziećmi okazała się moim powołaniem – wspominał Kazimierz Tarnas, reżyser, scenarzysta i autor produkcji filmowych dla dzieci.

Niewiarygodne przygody Marka Piegusa 02 / filmy i seriale

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Arkadiusz Gołębiewski
Goście: Kamila Górny (redakcja repertuaru dziecięcego TVP ABC), Marta Plucińska (reżyser, producent, członek Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Europejskiej Akademii Filmowej), Kazimierz Tarnas (reżyser, scenarzysta, autor produkcji filmowych dla dzieci)
Data emisji: 10.08.2021

Godzina emisji: 22.06

zch

Polecane