Systemowe rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo na drogach

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Systemowe rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo na drogach
Zdjęcie ilustracyjne/Foto: Boophuket/ shutterstock

Znaki wskazujące maksymalną dopuszczalną prędkość to nie wszystko – respektuje je tylko 25% uczestników ruchu drogowego. W związku z tym konieczne są inne rozwiązania, które zmuszą kierowców do zdjęcia nogi z gazu. Jak to zrobić? Sprawa jest prosta! 

Rozwiązania techniczne proponowane przez drogowców (a tak naprawdę przez projektantów dróg) często zmuszają nas do ograniczenia rozwijanej prędkości, która jest niezmiennie główną przyczyną wypadków – twierdzi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Ruchu Drogowego. Infrastrukturalne sposoby spowolnienia kierowców mają na celu jedno - zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. 

  • Coraz częściej spotykaną metodą ograniczenia prędkości wśród kierowców jest zawężenie drogi tuż przed obszarem zabudowanym. Przejeżdżając przez wioskę, miasteczko czy konkretną ulicę musimy zwolnić. Mimo tego, że nie patrzymy na znaki - podświadomie jedziemy wolniej. Ciasna ulica (uliczka) = więcej przechodniów, którzy mogą wyjść przed naszą maskę. Oprócz skojarzeń wywoływanych w głowach, sama jazda jest po prostu bardziej wymagająca. Na wąskiej ulicy ciężej np. "złożyć się" na zakręcie i minąć innego kierowcę.

  • Przed wjazdem do miasteczek, wsi lub konkretnych ulic montowane są także sygnalizatory wyposażone w pomiar prędkości. Jeżeli jedziesz zbyt szybko - włączy się czerwone światło. Będziesz musiał zwolnić lub zatrzymać się. Wszystko po to, aby umożliwić Ci dostosowanie prędkości do otoczenia. Po włączeniu zielonego światła, ponownie zaczniesz się rozpędzać. Dostajesz jednak szansę, aby nie przekraczać już obowiązującej prędkości. Łatwiej jest bowiem przyspieszyć z 40 km/h do 60km/h, niż zwolnić z 80km/h do 60 km/h.

  • Garby zwalniające nie są budowane po to, aby utrudnić nam życie. Chodzi o to, aby wyrobić w sobie nawyk zwalniania w miejscach szczególnie niebezpiecznych lub potencjalnie stwarzających zagrożenie dla innych użytkowników drogi np. na drogach wewnętrznych, osiedlowych, w pobliżu parków, szkół i wszędzie tam, gdzie możemy spotkać większą liczbę pieszych. Kierowcy wciąż nie lubią tego typu rozwiązań – myślą, że niszczy to zawieszenie. Odpowiednio niska prędkość przekraczania progu zwalniającego nie ma jednak negatywnego wpływu na stan pojazdu. 

Posłuchaj

6:56
Anna Zielińska o systemowych rozwiązaniach zwiększających bezpieczeństwo na drogach
+
Dodaj do playlisty
+

 

Z badań wynika, że 75 procent kierujących przekracza dopuszczalne prędkości. Projektowanie dróg z fizycznymi ograniczeniami prędkości ma na celu okiełznać nasz gorący temperament – twierdzi Anna Zielińska. 


R.Kilen


CZYTAJ TAKŻE:


Polecane