Reklama

reklama

Nauka zdalna a czas spędzany przed komputerem. Jak osiągnąć równowagę?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Nauka zdalna a czas spędzany przed komputerem. Jak osiągnąć równowagę?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Natalia Lebedinskaia/Shutterstock

Od kilku miesięcy prawie cały swój czas spędzamy w domach – tam mamy swoje biuro i szkolną salę, w której uczą się nasze dzieci. Mimo że my i nasze dzieci obowiązki mamy różne, łączy nas jedno – wszystkie nasze kontakty międzyludzkie przenieśliśmy do świata wirtualnego, który dla najmłodszych może być szczególnie obciążający.

nauka zdalna 1200 free
Nauka zdalna. Co zrobić, by dzieci nie spędzały całego dnia przed komputerem?

– Od kiedy dzieci po raz drugi zostały zamknięte w domach, służą im doświadczenia, które zdobyły za pierwszym razem. Dzieci wiedziały już, jak ta edukacja będzie wyglądała i ta wiedza była czynnikiem, która ułatwiła ponowne zaadaptowanie się – skomentowała psycholog dziecięcy Jagoda Sikora. – Natomiast druga fala pandemii spowodowała, że pojawiło się zmęczenie technologią, tym, że widzimy kogoś przez ekran, a nie żywego człowieka. To ma ogromne znaczenie dla dzieci, dla których grupa rówieśnicza jest bardzo ważna i potrzebna do prawidłowego rozwoju – wyjaśniła.

Posłuchaj

1:54:50
Dziecko pomiędzy "realem" i "wirtualem". Jak je wesprzeć? (Nie do powiedzenia/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

"Self-regulation. Opowieści dla dzieci" Agnieszka Stążka-Gawrysiak, wyd. Znak Emotikon "Self-regulation. Opowieści dla dzieci" Agnieszka Stążka-Gawrysiak, wyd. Znak Emotikon

Wielu rodziców mierzy się z pytaniami o "zdrową" ilość czasu spędzanego przed monitorem komputera. Według Światowej Organizacji Zdrowia dzieci do drugiego roku życia w żaden sposób nie powinny korzystać z technologii, dzieci pomiędzy drugim a piątym rokiem życia powinny patrzeć w ekran nie więcej niż godzinę dziennie, a dzieci w wieku wczesnoszkolnym, czyli te pomiędzy szóstym a jedenastym rokiem życia, nie więcej niż dwie godziny. Pandemia, przynajmniej w przypadku tej ostatniej grupy, wymusiła gwałtowne wydłużenie czasu spędzanego online. Do tego dochodzą aktywności takie jak surfowanie po sieci czy granie w gry komputerowe.

– Niejednokrotnie słyszałam od moich klientek, że włos jeży im się na głowie w związku z korzystaniem z ekranów przez dzieci. Uważam, że zabranianie dziecku rozrywki przed ekranem dlatego, że tam już odbywa się szkoła, może prowadzić do sporych konfliktów. Szłabym drogą zachęcania do innych aktywności. Warto próbować. Niepokojące jest, gdy dziecko zupełnie przestaje się interesować tym, czym interesowało się przed pandemią – radziła w rozmowie z Agnieszką Furtak-Bilnik Agnieszka Stążka-Gawrysiak, autorka książki "Self-Regulation. Szkolne wyzwania".

Samokontrola czy samoregulacja? Wprowadzenie do Self-Reg - webinar z Agnieszką Stążką Gawrysiak/LiveKid

***

Tytuł audycji: Nie do powiedzenia
Prowadzi: Agnieszka Furtak-Bilnik
Goście: Jagoda Sikora (psycholog dziecięcy), Agnieszka Stążka-Gawrysiak (autorka książki "Self-Regulation. Szkolne wyzwania")
Data emisji: 14.12.2020
Godzina emisji: 0.05

kr

Polecane