Teatr Wielki: wojenny dramat i powojenny wysiłek odbudowy

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Teatr Wielki: wojenny dramat i powojenny wysiłek odbudowy
Teatr Wielki - Opera NarodowaFoto: Shutterstock/Arcaion

To jest wspaniały gmach, który od lat 30. XIX wieku króluje w centrum Warszawy. Będąc jednym z symboli stolicy Polski, podczas II wojny światowej został prawie doszczętnie zniszczony. I choć zespół stosunkowo szybko wznowił działalność, odbudowa budynku została ukończona dopiero w 1965 r. W tym roku sezon w Operze Narodowej rozpoczął koncert światowej klasy kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego.


Artur Ruciński 1200.jpg
Artur Ruciński: głos śpiewaka musi dojrzeć

- Już podczas oblężenia Warszawy w 1939 r. gmach Teatru Wielkiego bardzo ucierpiał: pozostała właściwie tylko fasada, wnętrze było wypalone. Przez całą okupację i pierwsze lata powojenne nad placem górował taki potwór, duch dawnego teatru z wypalonymi czarnymi oczodołami okien - opowiada Grzegorz Piątek, polski architekt, krytyk i historyk architektury, autor biografii Bohdana Pniewskiego, zwycięzcy konkursu na odbudowę z powojennych zgliszcz, gmachu warszawskiego Teatru Wielkiego Opery Narodowej.


Posłuchaj

49:10
Jakub Józef Orliński, Grzegorz Piątek (Magazyn Bardzo Kulturalny/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

– Nie ulegało wątpliwości, że Teatr Wielki trzeba będzie odbudować: to był jeden z najważniejszych zabytków w Warszawie, jeden z najwspanialszych gmachów publicznych, Jednak teatr, opera to jest zawsze dla rządzących rodzaj fanaberii i trudno się dziwić, że w mieście, gdzie wielu ludzi wciąż mieszkało, gnieździło się w ruinach, gdzie do wielu miejsc nie docierała woda i prąd, plan odbudowy Teatru Wielkiego spadał z planu – tłumaczy trójkowy gość.

– Najprościej można powiedzieć, że używa się techniki zwanej "techniką falsetową", czyli używa się brzegów strun głosowych. Oznacza to, że wibrują jedynie brzegi strun, zamiast całych fałd głosowych i w ten sposób mężczyzna może wydobyć z siebie dużo wyższe dźwięki – tłumaczy tajemnicę swojego śpiewu Jakub Józef Orliński, światowej klasy kontratenor, którego koncert rozpoczynał sezon w Operze Narodowej.

T.Tallis "If ye love me" – Jakub Józef Orliński/Jakub Józef Orliński - Countretenor


– Ludziom się wydaje, że kontratenor to głos ograniczony do muzyki dawnej, barokowej. Tymczasem z moim przyjacielem i pianistą Michałem Bielem podczas recitali właściwie na całym świecie, gdzie jest fortepian i właśnie kontratenor, prezentujemy bardzo szeroki repertuar: od baroku aż do współczesności – opowiada śpiewak.

Jakub Józef Orliński, quand la generasion Y s'empare de l'opéra/YouTube France Musique


***

Tytuł audycji: Magazyn Bardzo Kulturalny
Prowadzi: Piotr Majewski
Goście: Jakub Józef Orliński (śpiewak, kontratenor), Grzegorz Piątek (architekt, krytyk i historyk architektury, pisarz, autor biografii Bohdana Pniewskiego).​
Data emisji: 22.11.2020
Godzina emisji: 15.09

pr


Polecane